AFP or licensors

"Nubische koningin" in Soedan: "Onze strijd is ver van voorbij"

Alaa Salah, de studente die als "Nubische koningin" het symbool werd van het protest in Soedan dat president Omar Al Bashir van de macht verdreven heeft, zegt dat de revolutie in haar land ver van voorbij is. We willen dat "het regime van moord en tirannie" in zijn geheel verdwijnt, zegt ze in een interview met het persagentschap Reuters.

Het protest in Soedan ontstond midden december als gevolg van een spectaculaire stijging van de brood- en brandstofprijzen. De manifestaties namen in omvang snel toe en groeiden uit tot een roep om het ontslag van president Omar Al Bashir, die 30 jaar geleden aan de macht kwam na een staatsgreep. De Soedanezen houden hem verantwoordelijk voor de economische malaise.

Op 11 april werd Al Bashir afgezet en gevangengenomen door de legertop. Er kwam een militaire raad die het land twee jaar lang moet leiden, in afwachting van verkiezingen, maar die zet kan de betogers niet bekoren. De manifestaties in Soedan gaan nog altijd door.

Op beelden van het protest in Soedan zijn veel vrouwen te zien. Een tweetal weken geleden was er één foto die de wereld rondging: een jonge vrouw op het dak van een auto, gekleed in het wit, met grote gouden oorringen. Ze vuurt de menigte aan met gezang, met een zee van manifestanten rondom haar die hun smartphone vasthouden en haar filmen en fotograferen.

"Onze revolutie blijft voortduren"

De jonge vrouw heet Alaa Salah, een studente architectuur uit de hoofdstad Khartoem. Ook nu blijft ze prominent in beeld als aanvoerder en inspiratie voor de betogers in Soedan.

"Onze eisen hangen samen met het neerhalen van een regime vanaf de wortels", vertelt Salah in een interview met het persagentschap Reuters. "Dat regime heeft Soedan kapotgemaakt. Corruptie heeft zich overal verspreid. Een regime van moord en tirannie."

Wij willen de val van het regime als geheel. Wij willen een beter Soedan, een democratische staat. Onze revolutie blijft voortduren tot onze eisen beantwoord zijn.

Alaa Salah

"We blijven op straat komen omdat Al Bashir een onderdeel is van het regime, en ons idee, ons doel, is de val van het regime als geheel. Wij willen een beter Soedan, een democratische staat, een staat die oordeelt in overeenstemming met de wet, zonder favoritisme."

"Onze revolutie blijft voortduren tot onze eisen beantwoord zijn."

"Elke vrouw op de straten en pleinen is een kendaka"

Het beeld van Salah op de auto riep bij veel Soedanezen het beeld op van de kendaka, de titel die aan de Nubische koninginnen uit de oudheid werd gegeven. Nubië, een gebied dat vandaag het zuiden van Egypte en het noorden van Soedan beslaat, was ten tijde van het oude Egyptische rijk een belangrijke vazalstaat. Vrouwen hadden er een grote machtspositie.

"De Nubische koninginnen waren moedig, sterk en wijs", zegt Salah. Ze vindt dat de titel van kendaka, zoals ze nu genoemd wordt, geldt voor alle vrouwelijke betogers. "Elk van ons die op straten en pleinen strijdt, is een kendaka."

Het is opvallend hoeveel vrouwen en meisjes deelnemen aan het protest in Soedan. Dat is op zich niet nieuw: in de jaren 60, 70 en 80 trokken ook veel vrouwen de straat op om te manifesteren tegen de toenmalige regimes in het land. Soedan heeft een geschiedenis van het systematisch onderdrukken van vrouwen.

Gedicht

Op sociale media verschenen ook video's van de protestzangen van Salah op de auto. Ze zingt onder meer iets wat neerkomt op "in de naam van religie hebben ze ons verbrand", waarop de menigte antwoordt met "thawra", wat "revolutie" betekent

"Ik citeerde een gedicht van de Soedanese dichter Azhari Mohamed Ali, met als titel De kogel doodt niet, wat doodt, is de stilte van mensen", zegt Salah aan Reuters. "Het is een inspirerend gedicht. De woorden zijn een heel toepasselijke beschrijving van wat er in de straten in Soedan gebeurt."