Laurie Dieffembacq

Vermoedelijke chauffeur busje waarin 2-jarige Mawda stierf, overgeleverd aan ons land

De vermoedelijke chauffeur van het busje waarin de tweejarige peuter Mawda stierf, is vanuit Engeland overgeleverd aan ons land. Dat schrijft De Standaard en wordt bevestigd aan VRT NWS. Het Iraaks-Koerdische meisje stierf bijna een jaar geleden door een politiekogel. 

Even recapituleren naar mei vorig jaar. In de buurt van Bergen wordt Mawda, een meisje van Iraaks-Koerdische afkomst, gedood door een politiekogel. Het busje waarin de tweejarige peuter zat, was in Namen weggevlucht voor de politie en kon pas na een lange achtervolging onderschept worden. Toen het busje op de agenten wilde inrijden, openden de agenten het vuur. Daarbij raakte Mawda zwaargewond. Ze werd nog naar het ziekenhuis gebracht, maar stierf onderweg. Uit de autopsie bleek dat het meisje om het leven kwam door een politiekogel in haar wang. Het onderzoek naar het schietincident wordt gevoerd door het parket van Bergen, het luik mensenhandel en -smokkel zit bij het federaal parket. 

In het busje zaten een dertigtal vluchtelingen en migranten. En in de chaos die na het incident ontstond, kon de chauffeur van het busje zich vermengen met de inzittenden. Daardoor konden de onderzoekers onmogelijk weten wie er effectief achter het stuur zat. Bovendien wees ook niemand van de inzittenden de chauffeur aan, vermoedelijk uit angst voor de mensensmokkelaars. 

Maar de politie slaagde er wel in om DNA te verzamelen in het busje, onder meer op de versnellingspook en het stuur. Enkele maanden later werd in Engeland een 25-jarige Irakees opgepakt. Zijn DNA stemt overeen met dat op het stuur en de versnellingspook. Het parket vermoedt dan ook dat hij achter het stuur zat die fatale 18 mei. Daarom vroeg ons land zijn overlevering. Dat is nu ook effectief gebeurd. De man is een tweetal weken geleden aangekomen.

Procureur-Generaal van Bergen Ignacio De La Serna wees kort na de feiten al op de verantwoordelijkheid van de man. "De politie zou niet geschoten hebben als de chauffeur zou gestopt zijn, de bevelen van de politie zou hebben opgevolgd en niet zo gevaarlijk zou hebben gereden."