Video player inladen ...

Ook drukke Belliardstraat in Brussel krijgt fietspad in twee richtingen: net als in de Wetstraat, maar veiliger

De fietsers krijgen nog meer ruimte in hartje Brussel. In de drukke Belliardstraat, waar het autoverkeer in de avondspits de stad uitrijdt over vijf rijstroken, wordt in de twee richtingen een fietspad aangelegd. De werken beginnen morgen. Tussen fietspad en rijweg komen betonblokken en het voetpad ligt hoger, wat conflicten tussen fietsers en voetgangers moet voorkomen. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) belooft dat de doorstroming voor de auto's hetzelfde blijft. De fietspaden zullen half mei klaar zijn.

Van de fietspaden in de Wetstraat wordt elke werkdag dankbaar gebruik gemaakt door vele fietspendelaars. Die geraken via de Wetstraat snel en veilig in de Europese wijk, het centraal station,  de binnenstad, op de Kleine Ring. 

Maar de Brusselse fietsverenigingen hebben bij minister van Mobiliteit Smet aangedrongen op meer fietscapaciteit. En een van de maatregelen voor een meer fietsvriendelijk verkeersbeleid is nu dus een dubbel fietspad in de Belliardstraat, één in elke richting.

Van vijf naar vier rijstroken

Fietsen kan nu al in de Belliardstraat, maar weinigen wagen het erop want het is levensgevaarlijk. De Belliardstraat loopt parallel met de Wetstraat en is ook een eenrichtingsstraat, maar het verkeer rijdt in de andere richting, de stad uit.

Er zijn vijf rijstroken, één daarvan wordt nu opgeofferd voor de fietsers. Aan elke kant van de straat komt een fietspad met de breedte van een halve rijstrook. Tussen het fietspad en de autorijstroken worden blokken geplaatst voor de veiligheid. 

De fietspaden in de Belliardstraat zullen veiliger zijn

In de Wetstraat liggen de fiets- en voetpaden op hetzelfde niveau, er is alleen een kleurverschil. Dat leidt vaak tot conflicten tussen de weggebruikers. Voetgangers die niet vertrouwd zijn met de omgeving of niet goed opletten, lopen al eens per ongeluk op het fietspad.

Of fietsers rijden soms in de verkeerde richting en als ze dan een andere fietser kruisen, begeven ze zich op het voetpad.

"Vooral als ik wil oversteken aan de verkeerslichten, ben ik altijd heel voorzichtig", zegt een vrouw. "Als het licht op groen springt voor de voetgangers, kijk ik heel goed uit voor ik het fietspad kruis om op het zebrapad te lopen. De fietsers halen hier soms hoge snelheden en dan voel ik me echt niet veilig."

Aurélie Boffé

Maar in de Belliardstraat zal het anders zijn. Het fietspad wordt een deel van de rijweg en zal dus dieper liggen dan het voetpad. Fietsers en voetgangers zullen mekaar minder snel voor de voeten lopen of rijden.  

De werkzaamheden worden gespreid over drie weekends

De werkzaamheden in de Belliardstraat beginnen dit weekend en zullen 12 mei afgerond zijn. In de week wordt er niet gewerkt. In het eerste weekend zullen er maar drie van de vijf rijstroken beschikbaar zijn voor het autoverkeer. Vanaf 6 mei versmalt de Belliardstraat definitief naar vier rijstroken. In het laatste weekend worden de betonblokken naast het fietspad geplaatst. 

Als het van mij afhangt moeten de Belliard- en  de Wetstraat op termijn zelfs naar drie rijvakken evolueren.

Pascal Smet, Brussels Minister van Mobiliteit & Openbare Werken

Niet méér files door minder rijstroken

Minister Smet maakt zich sterk dat het autoverkeer niet vast zal lopen als het een rijstrook af moet staan aan de fietsers. In juli en augustus 2015 zijn er al eens twee linker rijvakken van de Belliardstraat afgesloten wegens verschillende ingrepen van nutsbedrijven. Toen waren er ook geen problemen met de doorstroming, aldus Smet. Hij gaat zelfs een stapje verder. "Als het van mij afhangt moeten de Belliard- en de Wetstraat op termijn zelfs naar drie vakken evolueren."

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen ...