Belgen steeds agressiever in het verkeer

Vloeken, claxonneren en zelfs uit de wagen stappen om dingen 'uit te klaren'. We doen dat meer en meer in het verkeer. Daarnaast heeft een op de tien Belgen bijna een ongeval gehad omdat hij of zij een gsm gebruikt achter het stuur. Dat blijkt uit een Frans onderzoek in 11 Europese landen. De cijfers worden door verkeersinstituut Vias verspreid. 

63 procent van de Belgen claxonneert hevig  in het verkeer. Vorig jaar lag dat cijfer nog lager, toen claxonneerde nog 53 procent van onze landgenoten. Enkel Spanjaarden gebruiken de claxon meer dan wij. 

We stappen meer uit de auto

Maar dat is niet de enige manier waarop wij ons ongenoegen uiten. Bijna zes op de tien van de Belgische bestuurders vloeken in het verkeer. Hier doen we het niet zo goed, want enkel de Grieken en de Italianen doen het slechter. "In ons land is de stijging zelfs het sterkst", zegt Stef Willems van Vias. "Dit heeft voor een groot stuk te maken met onze ruimtelijke ordening. Wij leven dichter op elkaar en er is minder ruimte."

Naast claxonneren en vloeken, stappen we ook sneller uit de auto dan de Nederlanders. 15 procent tegenover 10 procent.  De Polen zijn minder geduldig, 36 procent stapt uit om in discussie te gaan met medebestuurders.  

Er komen ook meer andere vervoersmiddelen bij. Daardoor zijn er meer interacties voor de bestuurders.

Volgens Willems zijn we agressiever geworden omdat er steeds meer voertuigen op de baan zijn. "Er komen ook meer andere vervoersmiddelen bij. Daardoor zijn er meer interacties voor de bestuurders. Wij zijn ook veel mondiger geworden. " 

Meer ongevallen door sms'en in het verkeer

Ondanks alle sensibiliseringscampagnes belt nog altijd 21 procent van de bestuurders met de gsm in de hand. Ook hier doen we het minder goed dan de Nederlanders (15 procent, nvdr.) Voorts heeft 1 op de 10 Belgen bijna een ongeval gehad door het gebruik van de gsm. Dat is bijna een verdubbeling tegenover vorig jaar. 

Toch hebben we in Europa een goede reputatie. Zo vindt 18 procent van de Europeanen dat Belgische bestuurders hoffelijk en kalm zijn.