Brand in het bos van Winnie de Poeh

Ashdown Forest in het Engelse Sussex, de inspiratiebron voor het Honderd Bunderbos van Winnie de Poeh, is getroffen door bosbrand.

Gisteravond werd alarm geslagen in Ashdown Forest in het Engelse graafschap Sussex, ten noorden van Brighton. Zo’n 15 hectaren zijn in de as gelegd. Ook in Engeland is het erg droog in de bossen, ondanks de recente regen. In Ashdown Forest waren de varens "zo droog als stro", zeggen boswachters. Zes brandweerkorpsen waren in de weer; nu is het vuur nagenoeg onder controle.

De schade aan flora en fauna is groot, met name vogels met nesten op de grond zijn hun broedsel kwijt. Maar volgens boswachters kan het bos zich over een maand of zes wel hersteld hebben. Over de oorzaak is er nog onduidelijkheid, mogelijk is het vuur ontstaan door een niet-gedoofde barbecue of een weggesmeten sigaret.

Sotheby

De schrijver van de Winnie de Poeh-boeken, A.A. Milne, had begin 20e eeuw een buitenhuis in de buurt. De bossen van Ashdown stonden model voor het Honderd Bunderbos, waar beertje Winnie de Poeh met zijn vrienden Iejoor, Teigetje, Knorretje en anderen avonturen beleeft, met Winnie zelf als honingliefhebber en filosoof van het dagelijkse leven. 

Sotheby

De beer Winnie heeft trouwens echt bestaan. Canadese soldaten uit Winnipeg (vandaar de naam Winnie) brachten een berenjong mee naar het Europese front van de Eerste Wereldoorlog. Winnie werd uiteindelijk ondergebracht in de zoo van Londen en was daar een publiekstrekker, ook voor A.A. Milne en zijn zoontje Christopher Robin, die zijn eigen teddybeer dan ook maar Winnie noemde. De schedel van de echte Winnie ligt al enkele jaren te kijk in een Londens museum.

Het eerste Winnie de Poeh-boek van Milne verscheen in 1926, met tekeningen van Ernest Shepard. Later kocht Walt Disney de rechten en veranderde Winnie grondig van uitzicht: het werd een gladgestreken beer.

Vorig jaar is nog een nieuwe live-actionfilm gemaakt van Winnie de Poeh. Die werd in China gecensureerd, omdat president Xi Jingping op sociale media vaak wordt afgebeeld als de beer.