Video player inladen...

Minister De Crem: "Controle op opgedreven elektrische fietsen is wel mogelijk"

Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) zegt dat controle op opgedreven e-bikes wel degelijk mogelijk is. Voorlopig gebeurt dit nog op rolbanden, net als bij brommers, maar hij wil ervoor zorgen dat dit makkelijker wordt door de chips van de fietsen elektronisch te lezen. Sectorfederatie Traxio waarschuwt intussen de fietshandelaars: "Wees je bewust dat je verantwoordelijk bent voor het product dat je aflevert."

Volgens een willekeurige steekproef van VRT NWS zijn fietshandelaars bereid om elektrische fietsen op te drijven. Elektrische fietsen ondersteunen het trappen van de fietser. De gewone elektrische fiets (e-bike) heeft een motortje met trapondersteuning tot 25 km/u. Die grens is wettelijk vastgelegd.  Er is ook de speedpedelec, die heeft trapondersteuning tot 45 km/u.

Blijkbaar komen klanten tegenwoordig vragen om de begrenzer van de gewone elektrische fiets (die dus ondersteuning biedt tot 25 km/u) aan te passen, zodat de fietser hogere snelheden met ondersteuning kan halen.

Voor minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) moet het probleem dringend aangepakt worden. "Wat de veiligheid negatief beïnvloedt, dat verontrust ons", zegt een woordvoerder aan persagentschap Belga. "Wie met zo'n opgedreven fiets rijdt, brengt niet alleen de eigen veiligheid in gevaar, maar ook die van andere weggebruikers."

Het wettelijk kader moet volgens De Crem zelfs niet aangepast worden.  De Crem stelt voor de chips van de fietsen elektronisch uit te lezen met een laptop.  Want momenteel blijkt het erg moeilijk om overtredingen met opgedreven e-bikes vast te stellen. Dat kan nu alleen door de fiets op een vlakke weg te doen rijden en na te kijken of de fiets nog trapondersteuning biedt boven 25 km/u. Wanneer de elektronische controle er komt, zouden dure rollenbanken zoals bij brommers niet langer nodig zijn.

Ook minister van Consumentenzaken Kris Peeters waarschuwt dat wie betrokken is bij een ongeval met een opgedreven elektrische fiets volledig zal moeten opdraaien voor de (financiële) gevolgen. Bij de aankoop van een voertuig dat meer dan 25 km/u rijdt is het verplicht een aansprakelijkheidsverzekering te nemen. Wie dat niet doet, is dus strafbaar. Peeters benadrukt dat ook de verzekeringssector de gevolgen van dergelijke praktijken duidelijk moet maken.

"Fietshandelaars, laat u hier niet mee in"

Traxio, de federatie van de autosector en aanverwante sectoren, is verrast. "Wij kunnen enkel oproepen om de reglementering te volgen", zegt algemeen secretaris Guy Crab in "De ochtend" op Radio 1. Hij kan niet bevestigen, noch ontkennen dat de praktijk wijdverspreid is. "Ik kan u wél verzekeren dat de fietshandelaars die onze opleiding volgden die praktijken niet toepassen. Zij krijgen ook les in maatschappelijk verantwoord ondernemen om te kunnen aansluiten bij ons kwaliteitslabel."

U speelt met uw geld en uw zaak. Doe dat niet

Guy Crab (Traxio) waarschuwt handelaars

Guy Crab waarschuwt alle fietshandelaars ook. "Laat u er niet mee in, want u bent verantwoordelijk voor het product dat u aflevert. Met andere woorden, als er iets gebeurt met een opgedreven fiets, dan kan de overheid maar ook de eigenaar van die fiets op u verhaal komen halen. Dus u speelt met uw geld en uw zaak. Doe dat niet."

Beluister het gesprek met Guy Crab in "De ochtend" op Radio 1:

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...

Meest gelezen