Video player inladen...

Groter, sneller en verder: maak kennis met de vervanger van de C-130-transportvliegtuigen

Over exact een jaar wordt het eerste van zeven nieuwe militaire transportvliegtuigen aan ons land geleverd. Het gaat om het Europese toestel: de A400M, dat door Airbus wordt gebouwd. De toestellen zijn groter, sneller en hebben een groter vliegbereik dan de huidige oude C-130's. Toch blijft de vraag of zeven grote A400M-transporttoestellen eigenlijk wel geschikt zijn voor ons leger.

In 2001 tekende België samen met zes andere Europese landen een contract met Airbus voor het ontwerp en de aankoop van nieuwe militaire luchttransport­toestellen. Ons land besliste om maar liefst zeven A400M-toestellen te kopen. Die gaan de komende jaren de stokoude C-130's  vervangen, die sinds het begin van de jaren 70 in dienst zijn.

A400M is sneller, krachtiger, groter

De A400M is ontworpen en wordt gebouwd door Airbus. Het gaat om een hoogtechnologisch propellertoestel dat kan landen op harde of "zachte" landingsbanen, zoals bijvoorbeeld op een strand. Het toestel kan worden ingezet voor transport van cargo, troepen of voor medische evacuatie. Ook parachutisten kunnen springen vanuit de A400M.

De A400M haalt een snelheid van maar liefst 780 km per uur en vliegt op een hoogte van 9.000 meter. Afhankelijk van de lading kan het toestel 4.500 km tot 6.500 km ver vliegen. Voldoende dus voor trans-Atlantische vluchten, of bijvoorbeeld zonder tussenstop of tankbeurt naar centraal-Afrika. De C-130 haalt een snelheid van 580 km per uur en heeft een bereik van maar 3.800 km.

Uniek is dat de vier propellers twee aan twee in een andere richting draaien. De A400M is uitgerust met de nieuwste sensoren en afweersystemen zodat het veilig kan vliegen in gevaarlijke omstandigheden. De A400M kan worden bijgetankt in de lucht, en kan zelf ook als tanktoestel worden ingezet.

De assemblage gebeurt bij Airbus in de Spaanse stad Sevilla.

AIRBUS

Is de A400M wel het juiste toestel voor ons land?

Dat ons land voor zeven A400M-toestellen heeft gekozen, was een politieke keuze van de regering-Verhofstadt, zo'n 20 jaar geleden. Op die manier wilde ons land de Europese defensie-industrie steunen en zou er op termijn nauw kunnen worden samengewerkt met landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje en Duitsland, die ook allemaal de A400M zullen inzetten.

Toch waren er heel wat bedenkingen bij de luchtmacht destijds over die Europese keuze. Is de A400M niet te groot, te duur voor ons land? De gemiddelde transportvluchten van ons leger hebben de grote capaciteit van de A400M niet altijd nodig. De kleinere Belgische buitenlandse operaties vragen vaak niet om zo'n groot toestel.

Doordat het toestel zoveel groter en krachtiger is, kan het bovendien niet altijd landen op kortere onverharde landingsbanen in bijvoorbeeld Congo, iets wat de huidige kleinere Amerikaanse C-130 wel kan. 
 
Voorts is er heel wat kennis en ervaring met de C-130 bij de luchtmacht. Het gaat om een kleiner, goedkoper toestel dat zijn nut en waarde bewezen heeft. Geen enkel militair toestel is bovendien al langer in productie dan de C-130. Er zijn er al zo'n 2.500 van gebouwd in alle mogelijke varianten en het toestel wordt gebruikt door 70 landen.

Wellicht koopt ons land met zeven A400M-toestellen ook te veel transport­capaciteit. De beslissing werd immers genomen in 2003, toen ons land nog over een Defensie beschikte met zo'n 40.000 militairen, terwijl we nu snel evolueren naar een leger van zo'n 20.000 tot 25.000 militairen. Daar staat tegenover dat we die transportcapaciteit mogelijk wel kunnen aanbieden aan andere NAVO-landen.

A400M: Europees paradepaardje met problemen

De ontwikkeling van de A400M liep niet van een leien dakje. Eén toestel is neergestort en er bleken problemen met verschillende onderdelen. De landen die toestellen hadden besteld, zoals ook ons land, moesten zelfs extra geld op tafel leggen om de technische problemen te verhelpen. Ook de voorziene levertijd werd aanzienlijk naar achteren geschoven.  

© O.Ravenel/Armee de l'air

In 2013 werd de eerste A400M aan Frankrijk geleverd. Intussen zijn al meer dan 90 toestellen in gebruik. De eerste operationele inzet van de A400M op de Caraïben en in Irak heeft aangetoond dat het vliegtuig zijn doelstellingen lijkt te hebben bereikt: een grotere laadcapaciteit en autonomie tegenover de C-130.

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...
Belgische C-130
JL. Brunet © Armée de l'air
JL. Brunet © Armée de l'air
AIRBUS
ACCARIEZ Jean-Baptiste - ExmCompany