Professor Michel Maus: “Rode Kruisstickers kopen, is een stomme zet”

In een opgemerkte opiniebijdrage op de website van Radio 1 raadt professor Michel Maus aan geen Rode Kruisstickers van 5 euro te kopen. De professor fiscaal recht vindt het een “stomme zet”. Veel beter dan stickers en andere prullaria voor een goed doel te kopen, is een gift van minstens 40 euro die fiscaal aftrekbaar is.

De jaarlijkse stickerverkoop van het Rode Kruis gaat terug op een traditie uit de jaren vijftig. Om hulp bij het groeiend aantal auto-ongelukken te verschaffen verkocht de vereniging wimpels om aan autoantennes te hangen. Later werden dat stickers. Nog elk jaar is de verkoopactie bij winkels en op kruispunten goed voor een opbrengst van enkele miljoenen euro.

Maar Michel Maus vindt dat er intussen betere oplossingen zijn dan stickerverkoop, of de stiften van Vredeseilanden, de wenskaarten van 11.11.11 en de sleutelhangers van Kom op tegen Kanker. “Indien u het puur fiscaal bekijkt, dan is het kopen van een sticker van 5 euro een stomme zet”, schrijft Michel Maus op radio1.be. “ Onze wetgeving voorziet immers dat u voor giften aan erkende goede doelen, zoals het Rode Kruis, kunt genieten van een belastingvermindering in de personenbelasting.” 

Niet beloond voor kleine giften

“De wetgeving bepaalt dat de belastingvermindering maar geldt voor giften van minstens 40 euro per kalenderjaar en per erkend goed doel. Als uw gift aan deze voorwaarden voldoet, dan krijgt u een belastingvermindering van 45% van het bedrag dat u hebt geschonken. Als u dus 100 euro aan een erkend goed doel schenkt, mag u 45 euro van uw personenbelasting aftrekken. Dat is toch mooi meegenomen.”

Professor Maus stelde achteraf dat hij met zijn column vooral wilde provoceren. Hij wilde aanklagen dat vele mensen kleine giften geven en daar niet fiscaal voor worden beloond. Hij vindt dat het mogelijk moet zijn om alle giften fiscaal aftrekbaar te maken. 

"Fiscaliteit mag nooit de enige reden worden"

Ilja De Coster is consultant in fondsenwerving en werkt voor verschillende humanitaire organisaties. “In een ideale wereld heb je verkoop van stickers of andere gadgets niet nodig, zou je het zelfs niet nodig hebben om voor bepaalde acties aandacht te moeten vragen”, zegt De Coster in “De wereld vandaag”.

“Natuurlijk zou het beter zijn dat organisaties niet moeten investeren in arbeidsintensieve stickeracties. Een structurele wijze van doneren via domiciliëring is vanzelfsprekend meer gewenst. Het is efficiënter en het goede doel is meteen zeker van regelmatige inkomsten. Nu moeten ze telkens maar weer vrijwilligers overtuigen om de straat op te gaan.”

Ilja De Coster meent dat we het sensibiliserend effect van straatacties niet mogen onderschatten. “Er is een belangrijk psychologisch effect. Het is voor vrijwilligers heel moeilijk om rechtstreeks geld te vragen. Gadgets maken het veel gemakkelijker. Het is drempelverlagend. Mensen kunnen op hun beurt tonen dat ze bijgedragen hebben aan een goed doel. Ze kunnen het zichtbaar maken met gadgets. Ook dat is voor sommigen belangrijk.”

“Het is een politieke keuze om fiscale aftrek naar kleine bedragen uit te breiden”, stelt De Coster. “Maar laten we niet vergeten dat het zo al heel positief is dat mensen in België fiscaal worden gestimuleerd om te geven aan een goed doel. Laten we niet vergeten dat de belangrijkste reden om te geven er een is van menselijkheid. Dat je een betrokkenheid hebt bij een problematiek die je wil oplossen. Fiscaliteit mag nooit de enige reden worden.”

Meest gelezen