Halima Aden eerste model met boerkini in Sports Illustrated: "Wees niet bang om de eerste te zijn"

Volgende week ligt de befaamde "Swimsuit Edition" van het Amerikaanse sportmagazine Sports Illustrated in de rekken. Met dit jaar een primeur: topmodel Halima Aden (21) is de eerste vrouw die gekleed in boerkini poseert. "Ik kon nooit door een magazine bladeren en een vrouw zien die een hidjab (hoofddoek, nvr) droeg", zegt ze. "Wees niet bang om de eerste te zijn."

Het Amerikaanse sportmagazine Sports Illustrated pakt elk voorjaar uit met een "Swimsuit Edition", een badpakkenspecial met de beroemde modellen, actrices en atletes op de meest exotische locaties. Niet verwonderlijk is het het meest populaire nummer van Sports Illustrated en een van de best verkochte tijdschriften in de Verenigde Staten.

De editie voor dit jaar verschijnt volgende week, op woensdag 8 mei. De meest opvallende verschijning is allicht het Somalisch-Amerikaanse model Halima Aden (21). Zij poseert in boerkini (een zwempak dat het lichaam en de haren bedekt) en dat is de eerste keer in de geschiedenis van de badpakkenspecial dat dat gebeurt.

(lees verder onder de tweet)

"Anders zijn is ook mooi"

Aden werd geboren in Kenia, in het Kakuma Refugee Camp, het op een na grootste vluchtelingenkamp in Kenia, in het noordwesten van het land, niet ver van de grens met Oeganda, Zuid-Soedan en Ethiopië. Daar woonde ze tot haar zevende, waarna ze met haar familie naar de Verenigde Staten verhuisde.

In 2016 haalde Aden -toen 19 jaar- de media toen ze deelnam aan Miss Minnesota USA, gekleed in hidjab en boerkini. Ze schopte het tot in de halve finales."Er zijn zoveel moslimvrouwen die voelen dat ze niet passen bij wat de maatschappelijke standaard van schoonheid is", vertelde ze toen. "Ik wilde hen vertellen dat het oké is om anders te zijn. Anders zijn is ook mooi."  

IMG Models benaderde Aden voor een contract, maar zij stelde haar voorwaarden. Zo wilde ze altijd haar hidjab kunnen dragen, enkel gestyled worden in kleren die geen huid tonen en enkel vrouwen om haar te kleden, op te maken en haar kapsel te stylen. Tot haar verbazing stemde IMG Models daarmee in. Aden bouwde een succesvolle carrière uit, in de Verenigde Staten en daarbuiten. Ze liep op de catwalk voor verschillende merken op allerlei internationale Fashion Weeks en in 2017 werd ze het gezicht van een campagne van het sportmerk Nike. Aden is ook ambassadeur voor Unicef.

"Dit kan niemand verzinnen"

Sports Illustrated trok met Halima Aden naar haar geboorteland Kenia. De foto's werden gemaakt op Watamu Beach, door Yu Tsai. "Ik blijf maar denken aan mijn zesjarige ik, die in dit land in een vluchtelingenkamp verbleef", vertelde Aden. "Groot worden in de Amerikaanse droom, terugkeren naar Kenia en op de mooiste plaatsen foto's maken... Ik denk niet dat dat een verhaal is dat iemand zou kunnen verzinnen."

"Opgroeiend in de VS voelde ik me nooit echt vertegenwoordigd", herhaalde ze haar boodschap. "Ik kon nooit door een magazine bladeren en een vrouw zien die een hidjab droeg", zegt ze in een behind-the-scenes-video. "Wees niet bang om de eerste te zijn."

"Bij Sports Illustrated streven we ernaar de boodschap te verspreiden dat je de piloot bent van je eigen schoonheid, of je nu een een- of tweedelig badpak draagt, of een boerkini. Wij geloven dat schoonheid geen grenzen kent", zegt eindredacteur MJ Day. "Salima Haden is een inspiratie voor de manier waarop ze haar bekendheid inzet."

(lees verder onder de tweet)

Het is niet de eerste keer dat Halima Aden geschiedenis schrijft. In april 2018 stond ze als eerste model met een hidjab op de cover van de Britse editie van het modetijdschrift Vogue. In maart was ze een van de drie zwarte vrouwen met een hidjab op de cover van Vogue Arabia. In juni stond ze zelf als eerste model met een hidjab op de cover van Vogue Arabia.