Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved

"De toekomst is privé": Facebook kondigt grootste hertekening van app aan in jaren

Meer privéconversaties en een grotere nadruk op groepen: dat zijn de twee belangrijkste elementen van de grote hertekening van de Facebook-app in 5 jaar. Facebook-baas Marc Zuckerberg kondigde de aanpassingen gisteren aan op de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie van het bedrijf. Toch blijven experts zich grote vragen stellen.

"De toekomst is privé", gooide Facebook-CEO Marc Zuckerberg zijn publiek koudweg voor de voeten. Het bedrijf worstelt al jaren met privacykwesties, met hardnekkig circulerend fake news en met expliciete en gewelddadige content, waardoor die aankondiging misschien hier en daar wat deed fronsen. "We hebben, op z'n zachtst gezegd, niet de beste reputatie als het op de bescherming van de privésfeer aankomt", monkelde hij. "Maar we nemen het engagement op om dit goed te doen."

Hij maakte snel duidelijk waar hij naartoe wilde: "Als aanvulling op het 'digitale dorpsplein' hebben we ook nood aan een digitaal equivalent van de huiskamer. Daarin moeten we alle middelen hebben om privé met elkaar te interageren: een privéberichtendienst, kleine groepen, dingen delen op een plaats waar die niet eeuwig blijven kleven, ..." Zuckerberg wil mensen op Facebook weer "een gevoel van intimiteit" geven, zegt hij.

De groep is de toekomst

Die groepen worden daarom een pak belangrijker binnen de opgefriste, veel wittere look van Facebook. Even belangrijk als je Facebook-"vrienden". Zowat 400 miljoen van de 2,38 miljard Facebook-gebruikers zeggen al deel uit te maken van een groep die ze betekenisvol vinden. Binnen die groepen zullen mensen makkelijker privéconversaties kunnen voeren. 

Om de privacy verder te verbeteren, zal Facebook berichten die via Messenger verstuurd worden ook volledig versleutelen, net zoals dat ook al bij Whatsapp gebeurt. Daarnaast kondigde Facebook aan dat het in verschillende landen met een datingservice komt, komen er nieuwe manieren om vrienden te zoeken en wordt het voor leden gemakkelijker om evenementen en gebeurtenissen in de buurt te ontdekken. 

En de misbruiken?

Na de presentatie bleef de vraag open hoe Facebook de problemen met nepnieuws en gevaarlijke content met deze aanpassingen heeft aangepakt. Meer nog: verschillende experts concluderen dat Facebook de aanpak van die problemen lijkt te verschuiven naar de eigenaars van die belangrijker wordende groepen.

Voor Facebook zelf lijkt het zelfs moeilijker te worden om misbruiken te detecteren, al stelt Zuckerberg wel dat Facebook automatische systemen heeft om verdachte patronen te herkennen zonder de inhoud van privéberichten te scannen.

En hoewel Facebook meer privacy predikt, wil het beursgenoteerde bedrijf ook almaar meer geld verdienen. Dat doet het nog altijd met gepersonaliseerde advertenties op basis van de gegevens die het van u binnenkrijgt.

Het bedrijf kan via de groepen zien waar u echt mee bezig bent, via zijn datingapp welke relatiegewoontes u eropna houdt en via zijn shoppingdienst Marketplace welke producten u wilt kopen. Meer nog: verwacht wordt dat Facebook zijn diensten als Messenger, Whatsapp en Instagram op een bepaald moment op z'n minst technisch met elkaar zal koppelen. 

Dus hoe "privé" uw "toekomst" ook is, het verlangen van Facebook naar uw persoonlijke data zal dus niet direct verdwijnen.