Uitzonderlijk hoge kijkcijfers voor campagnefilm Europees Parlement

"Bepaal jouw toekomst", de nieuwe campagnefilm van het Europees Parlement, kent een uitzonderlijk hoge impact. Een week na de lancering werd hij al meer dan 75 miljoen keer bekeken. De film kadert in een bewustwordingscampagne van het Parlement rond het gevoel van samenhorigheid.

De bekroonde Franse documentairemaker Frédéric Planchon regisseerde de film. Hij toont de kwetsbare en intense momenten waarop kinderen overal in Europa geboren worden, met als doel ons te laten nadenken over waarom we stemmen. Alle bevallingen in de film zijn echt gebeurd en niet in scène gezet.

Het Europees Parlement wil met de film Europeanen bewust maken van hun gedeelde waarden, emoties en verantwoordelijkheden. Het jonge meisje in de film vertelt: "Ieder van ons kan iets bijdragen, maar samen kunnen we echt het verschil maken. Kies het Europa waar ik in zal opgroeien". 

Met de campagne probeert het Europees Parlement meer burgers te betrekken bij de Europese verkiezingen. Ook het platform ikstemdezekeer.eu is er onderdeel van. Al meer dan 270.000 mensen hebben zich op die website aangemeld om te gaan stemmen. De Europese verkiezingen vinden plaats in alle EU-landen tussen 23 en 26 mei 2019. 

Bekijk hier de film "Bepaal jouw toekomst" (3 minuten).