Reizigers steeds minder tevreden over De Lijn, vooral stiptheid is een pijnpunt

De tevredenheid over vervoersmaatschappij De Lijn is vorig jaar opnieuw gedaald. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Lijn zelf heeft laten uitvoeren en dat in De Tijd staat. De tevredenheid bij De Lijn is al drie jaar op rij aan het dalen. Reizigers klagen vooral over de stiptheid van de bussen en trams.

Uit de tevredenheidsenquête van 2018 blijkt dat 62 procent van de ondervraagden De Lijn een score geeft van 7 op 10 of meer, een score die De Lijn beschouwt als "tevreden". 10 procent geeft 5 op 10 of minder. Geen goede cijfers, en de tevredenheid daalt al enkele jaren. In 2017 waren nog iets meer reizigers tevreden, 64 procent. In 2016 was zelfs nog 71 procent tevreden over De Lijn.

Het grote pijnpunt voor veel reizigers is de stiptheid. Bussen of trams komen te laat of dagen zelfs helemaal niet op. Woordvoerder Sonja Loos van De Lijn erkent dat probleem bij VRT NWS: "Reizigers vinden stiptheid alsmaar belangrijker en dat weegt natuurlijk door op de algemene tevredenheid. Hoe meer files en drukte, hoe minder stipt wij kunnen rijden. We hebben daar al vaak op gewezen en we blijven dat doen."

De Lijn werkt samen met het Vlaams Gewest en met de lokale besturen om het probleem van verkeersdoorstroming aan te pakken. "We gaan monitoren en knelpunten per regio oplijsten, zodat er maatregelen kunnen komen. En we willen ook betere informatie aanbieden. Want dat is een grote frustratie: dat reizigers niet weten of hun bus nog gaat passeren. Daarom komen er onder meer een nieuwe app en nieuwe informatieschermen die de bus- en tramritten in realtime volgen."

Hoe meer files en drukte, hoe minder stipt wij kunnen rijden

Sonja Loos, woordvoerder De Lijn

Vriendelijke chauffeurs

Er komen ook positieve punten naar voren uit de tevredenheidsenquête. Zo zijn reizigers wél tevreden over de chauffeurs bij De Lijn: "72 procent is tevreden over de vriendelijkheid en de rijstijl van de chauffeurs. Ook op het gebied van veiligheid scoren wij goed. Daar is 74 procent tevreden. Dat zijn allemaal dingen die wij belangrijk vinden en waar we gelukkig ook goed op scoren," besluit Loos.