Video player inladen...

Rutten (Open VLD) vraagt voorzitters om respectvol debat: "Vooral imagocampagne voor kiezers die geruzie beu zijn" 

Met een opvallende open brief vraagt Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten vandaag aan de andere partijvoorzitters om het debat in aanloop naar de verkiezingen respectvol te houden. Volgens politicoloog Nicolas Bouteca en onderzoeker Edward De Vooght (UGent) gaat het vooral om een imagocampagne van Open VLD, waarmee de partij de stijlverschillen met anderen wil benadrukken. 

"Beste Meyrem, Wouter, Bart en John", zo opent de gemoedelijke brief van Gwendolyn Rutten (Open VLD), die vandaag paginagroot afgedrukt werd in Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. Ze roept haar collega-voorzitters op om de verkiezingsdebatten niet te laten "verzanden" tot "een moddergevecht", want daar wint volgens Rutten enkel "de anti-politiek" bij. Politici moeten ook zoeken "wat hen bindt" en zorgen voor een "werkbare oplossing", klinkt het. De brief sluit af met "positieve groeten" van de voorzitster. 

Amerika

Maar is de verkiezingscampagne dan zo bits? "Helemaal niet", zegt Nicolas Bouteca, professor politieke wetenschappen aan de UGent. "In deze campagne zijn er net minder persoonlijke aanvallen dan in aanloop naar de lokale verkiezingen." De professor verwijst onder andere naar de spanningen toen tussen Tom Meeuws (SP.A) en Bart De Wever (N-VA) in Antwerpen.

In deze campagne zijn er net minder persoonlijke aanvallen dan in aanloop naar de lokale verkiezingen

Nicolas Bouteca, politicoloog (UGent)

"Je moet maar een keer naar het Lagerhuis (het Britse parlement, red.) kijken om te weten dat het gescheld hier best nog meevalt", vult Edward De Vooght aan, onderzoeker naar politieke retoriek. "De amerikanisering van het debat blijft deze campagne echt uit", besluit Bouteca. 

Lees verder onder de brief. 

Positivo

Wat wil Open VLD dan wel bereiken met deze reclamecampagne? Volgens Bouteca heeft het alles te maken met het imago van Open VLD. "Niet alleen sociale media, maar ook traditionele media hebben graag tegenstellingen en felle debatten. Kijk maar naar de felle tweets van Theo Francken (N-VA, red.), uitspraken van Dries Van Langenhove (lijsttrekker Vlaams Belang, red.), maar ook Kristof Calvo (Groen, red.)", zegt Bouteca.

Ze proberen zich te profileren als de samenwerkende positivo's

Nicolas Bouteca, politicoloog (UGent)

"CD&V zit daarmee verveeld, want bij hen zit 'verzoening' net in het DNA. Zij proberen daar dan een mouw aan te passen door zich in het 'moedige midden' te positioneren". Open VLD doet iets gelijkaardig met deze brief, gelooft de professor: "Ze proberen zich te profileren als de samenwerkende positivo's."

Lees verder onder de tweet. 

Verschillen werken

"Op economisch vlak hebben N-VA en Open VLD zo goed als hetzelfde programma", zegt Bouteca. "Daarom proberen ze zich te onderscheiden op vlak van stijl." N-VA stelt zich dan eerder op als "principiële partij", Open VLD hier als "verzoener" en "bruggenbouwer".

"Met Groen is het net omgekeerd", gelooft de professor. Daar zijn de inhoudelijke verschillen groter (denk maar aan het debat over het vermogensregister), maar op vlak van stijl zetten ook Groen en SP.A in op het imago van "solidaire samenwerker". 

Groet, Gwendolyn

De boodschap is misschien nog duidelijker naar de partijen aan de uiteinden van het politieke spectrum, PVDA en Vlaams Belang, zegt onderzoeker Edward De Vooght. "Twee voorzitters worden niet aangesproken: Peter (Mertens, voorzitter van PVDA, red.) en Tom (Van Grieken, voorzitter van Vlaams Belang, red.). Zij verpersoonlijken duidelijk de 'anti-politiek' waarnaar Rutten verwijst." 

Twee voorzitters worden niet aangesproken: Peter en TomZij verpersoonlijken duidelijk de 'anti-politiek' waarnaar Rutten verwijst 

Edward De Vooght, onderzoeker politieke retoriek (UGent)

De Vooght wijst ook op de laatste zin van de brief: "Pas dan winnen we deze verkiezingen echt". "Slim gevonden", vindt hij, "want Rutten legt daardoor meer in de schaal dan de grootste partij worden. Het gaat hem over de politiek die in haar geheel. Die moet anders worden dan de stijl van de anti-politiek, waardoor mensen afhaken", zegt De Vooght. "Zo richt Rutten zich op de kiezers die het geruzie beu zijn", vat professor Bouteca samen. 

Rutten legt meer in de schaal dan de grootste partij worden. Het gaat hem over de politiek die in haar geheel

Edward De Vooght, onderzoeker politieke retoriek (UGent)

De brief is uiteraard bovenal een boodschap aan de kiezer, benadrukt De Vooght. "De tekst is zo gemoedelijk dat hij even goed via Messenger kon zijn verspreid", zegt de onderzoeker. "Kijk naar de voornamen die worden gebruikt. Of het mopje over 'brilsmurf', terwijl Rutten net met een nieuwe bril poseert. Die zelfspot werkt."

Bekijk hieronder het interview met Gwendolyn Rutten in "Terzake":

Video player inladen...