Video player inladen...

Sociale bemiddeling bij Skeyes mislukt: "Heel jammer dat we na heel wat inspanningen zijn gestrand"

De sociale bemiddeling bij luchtverkeersleider Skeyes is mislukt. In een persbericht wijst de directie met een beschuldigende vinger naar de houding van de christelijke vakbond. Maar Kurt Callaerts van ACV-Transcom zegt dat de christelijke vakbond enkel extra tijd vroeg om de achterban te raadplegen. “Als het enkel over tijd gaat, kijken wij uit naar de reactie van het ACV op het voorstel en hopen wij dat in alle redelijkheid de voorstellen aanvaard kunnen worden”, zegt Skeyes-woordvoerder Dominique Dehaene aan VRT NWS.

Het vliegverkeer boven België wordt al ruim twee maanden verstoord door de sociale onrust bij luchtverkeersleider Skeyes, het vroegere Belgocontrol. Ook afgelopen nacht konden er weer een aantal uren geen vliegtuigen landen of opstijgen.

De verkeersleiders klagen onder andere over een hoge werkdruk en een personeelstekort. Onderhandelingen daarover zijn gisteravond afgesprongen. Meteen na het afspringen schoven de directie en de christelijke vakbond de zwarte piet naar elkaar door. “Door de houding van het ACV had verder bemiddelen geen zin meer”, schreef Skeyes in een persbericht.  

Draagvlak

In de laatste rechte lijn van de onderhandelingen heeft de christelijke vakbond namelijk nog wat tijd gevraagd, zegt Kurt Callaerts van ACV-Transcom. “Voor we een concreet engagement konden geven, hebben we gezegd dat het absoluut noodzakelijk is dat we een breder draagvlak moeten hebben.”

Daarom had de vakbondsdelegatie een week tijd gevraagd, om het voorliggende voorstel te kunnen aftoetsen bij de achterban. “Want als wij ons engagement nemen, willen wij dat honoreren.  Als dat niet kan, is dat een probleem”, aldus Callaerts. Volgens de vakbondsman werd hen gisteravond gevraagd om meteen het voorstel te ondertekenen.

“Wij betreuren dat wij niet de kans hebben gekregen om het bredere draagvlak te zoeken voor die engagementen. Als we nog wat tijd hadden gekregen, hadden we dat misschien perfect kunnen doen. In die zin vinden we het heel jammer dat we na heel wat inspanningen en toenaderingen zijn gestrand”, besluit de vakbondsman.

Beluister een gesprek met Kurt Callaerts in "De ochtend" op Radio 1:

Redelijkheid

“De directie betreurt dat ook”, zegt Skeyes-woordvoerder Dominique Dehaene in een reactie aan VRT NWS. Namens de directie zet hij de deur naar de onderhandelingstafel meteen op een kier. “Als het enkel over tijd gaat, kijken wij uit naar de reactie van het ACV op het voorstel en hopen wij dat in alle redelijkheid de voorstellen aanvaard kunnen worden, want de voorstellen gaan echt wel ver.”

Of er nog ruimte is om over de inhoud te onderhandelen, dat laat Dehaene over aan de onderhandelaars, “maar de directie is alvast bereid het gesprek verder te zetten en het voorstel dat op tafel lag te bespreken”.

Beluister een gesprek met Dominique Dehaene in "De ochtend" op Radio 1:

Concreet

Wat staat er nu concreet in dat voorstel? Er is sprake van een arbeidsduurvermindering van 35 naar 32 uren per week voor CANAC (de dienst die het vliegverkeer in het hogere luchtruim regelt) en de toren op Brussels Airport en naar 30 uur voor de luchthaven van Luik.

De nachten voor CANAC en de  luchthaven van Zaventem kunnen verlicht worden door voortaan slechts 8 uur te werken in plaats van 10 uur, zodat er meer rusttijd is en de werkdruk vermindert.

Voorts worden een nachtpremie en andere financiële voordelen voorzien ter waarde van gemiddeld 25.000 euro per verkeersleider. Het voorstel omvat ook een betere werkorganisatie op vlak van afwisseling tussen dag- en nachtdiensten, meer gelijkheid in het werkregime door de invoering van een minimumaantal nachtdiensten per maand en per jaar voor alle luchtverkeersleiders en een aangepast werkregime om medische redenen.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...