Topman Brussels Airport: "Korteafstandsvluchten moeten op korte termijn verdwijnen"

Arnaud Feist, de topman van Brussels Airport Company (BAC), is het ermee eens dat korteafstandsvluchten moeten verdwijnen omdat ze te belastend voor het milieu zijn, maar wil wel dat er eerst voor een alternatief vervoermiddel wordt gezorgd. Gisteren kondigde Brussels Airport al aan dat vliegtuigmaatschappijen vanaf 2021 zwaarder worden belast als ze met oude en vervuilende vliegtuigen blijven vliegen.     

"Ik vind persoonlijk dat de ­korteafstandsvluchten op korte termijn moeten verdwijnen", zegt Feist in De Standaard. "Maar dan moet je een alternatief vervoersmiddel, zoals een hogesnelheidstrein, hebben, dat ook nog eens betaalbaar is. Dat vergt investeringen. Londen was tien jaar geleden de belangrijkste bestemming vanop Brussels Airport. Nu niet meer, dankzij de Eurostar. En wie wil nog vliegen naar Parijs? Met de Thalys sta je in 1 uur 20 minuten in het centrum."

"Ik geloof in prikkels door positief gedrag te stimuleren. En dat gaan we ook als luchthaven nog meer doen", aldus Feist. Gisteren kondigde Brussels Airport aan dat vliegtuigmaatschappijen die vliegen met zeer vervuilende vliegtuigen vanaf 2021 zwaarder zullen worden belast.

Vandaag pleitte Groen al voor forse Europese investeringen in de uitbreiding van het Europese hogesnelheids- en nachttreinennetwerk. Volgens Petra De Sutter, Europees lijsttrekker voor Groen, stoten vliegtuigpassagiers 285 gram CO2 per reizigerskilometer uit, treinreizigers maar 14 gram per kilometer.