Parijs pakt "anarchie" aan: elektrische steps mogen niet meer op de stoep parkeren

Een elektrische step neerpoten op een Parijse stoep: het is voortaan verboden in de Franse hoofdstad. Hun plek is voortaan dezelfde als die van een motor of auto: op een gewone parkeerplaats. Burgemeester Anne Hidalgo wil daarmee een "einde maken aan de anarchie". Ook op nationaal niveau komen er strengere regels.

Dat deelsteps hip zijn in de grootsteden van Europa is een understatement. Ook in Parijs zijn ze mee: daar zijn zowat een dozijn deelstepbedrijven actief, goed voor meer dan 20.000 van zulke rijtuigen.

Maar het groeiende gebruik brengt ook een groeiende ergernis met zich mee: de deelsteps konden tot gisteren overal zomaar worden achtergelaten, waardoor de hinder op de Parijse voetpaden de laatste tijd bijzonder groot werd, gaande van struikelincidenten over ongelukken met voetgangers die moeten uitwijken tot extra moeilijkheden voor mensen met een beperking.

Burgemeester Anne Hidalgo wilde daar paal en perk aan stellen en heeft nu een verbod ingevoerd: steps mogen niet meer worden geparkeerd op voetpaden of in voetgangerszones. Parkeren moet voortaan "op de enige plekken die aangepast zijn aan hun eigenschappen". Lees: ze mogen alleen op traditionele parkeerplaatsen staan, net zoals motorfietsen en auto's.

Verbod in heel Frankrijk

Ook op nationaal niveau wordt er al langer gesleuteld aan strengere regels rond deelsteps (en andere elektrische voortbewegingstoestellen als monowheels of hoverboards). Normaal gezien is het vanaf september in heel Frankrijk verboden om met die toestellen over het voetpad te rijden. Dat is een van de nieuwe regels die de Franse minister van Transport Elisabeth Borne heeft opgesteld.

"De ontwikkeling van zulke toestellen is zeer snel en een beetje op anarchistische wijze verlopen", legde minister Borne in mei uit aan Le Parisien. "We hadden dat echt niet zien aankomen en het is effectief een beetje de wet van de jungle geworden."

(Lees verder onder de foto)

Christophe Aubert via Bestimage

Het doel is daarom om de orde een beetje te laten terugkeren en voetgangers weer een veiliger gevoel te geven op "hun" voetpad. Ook de maximumsnelheid van zulke steps wordt trouwens ingeperkt tot 25 km/u. En terwijl je met zo'n toestel rijdt, mag je geen oortjes of koptelefoon meer dragen. De boete voor overtredingen wordt veralgemeend naar 135 euro.

Hoe zit dat in ons land?

In ons land vallen zulke steps onder de "gemotoriseerde voortbewegingstoestellen". Dat betekent dat je er alleen mee over de stoep mag rijden als je 6 km/u of trager rijdt. "Maar we raden dat eigenlijk af", legt Stef Willems van verkeersveiligheidsinstituut VIAS uit. "De kans dat je met zo'n elektrisch toestel zo traag rijdt, is klein."

Wie met zo'n toestel in ons land sneller dan 6 km/u rijdt, moet de regels van de fiets volgen. Dat wil zeggen: het fietspad of de weg gebruiken.

De maximumsnelheid voor zulke "gemotoriseerde voortbewegingstoestellen" is in de vernieuwde wegcode opgetrokken tot 25 km/u. Rijden met oortjes en hoofdtelefoons is hier trouwens niet verboden, zolang toestellen als smartphones handenvrij worden gebruikt. 

(Lees verder onder de foto)

10 tips

VIAS lanceerde overigens in de lente nog een lijst met 10 tips voor bestuurders van elektrische steps. Die willen we u niet onthouden:

1. Niet rijden op het voetpad. Gebruikers van een elektrische step moeten de regels van fietsers volgen, behalve als ze stapvoets rijden. Dat is extreem moeilijk met een elektrisch aangedreven toestel.

2. Draag een helm. Vanaf 5 km/u kan een impact op de verkeerde plaats fatale gevolgen hebben. In 40% van de ongevallen met een elektrische step loopt de gebruiker een hoofdletsel op.

3. Wees zichtbaar. Draag indien mogelijk fluokleding. Sommige helmen die speciaal voor voortbewegings­toestellen ontworpen zijn, hebben fluokleuren. Zo kan je zichtbaarheid en veiligheid combineren.

4. Rij nooit sneller dan 25 km/u. Als je sneller gaat, wordt de kans op een ongeval flink groter en wordt de autonomie van de batterij gelimiteerd.

5. Hou je handen altijd op het stuur. Op een step is je evenwicht houden moeilijker dan op een fiets. Een hand van het stuur halen kan ervoor zorgen dat je instabiel wordt.

Wees hoffelijk. De elektrische step is een nieuw vervoermiddel dat sommige weggebruikers op stang kan jagen

Uit de 10 tips van VIAS

6. Blijf je hele rit 100% geconcentreerd. Met de kleine wieltjes van je step is het moeilijker om een put in de weg te vermijden, om over tramrails te rijden of om plots uit te wijken.

7. Zorg ervoor dat andere weggebruikers je gedrag kunnen voorspellen. De hanteerbaarheid van steps geeft misschien zin om te gaan slalommen tussen de andere weggebruikers, maar de anderen kunnen je zo niet zien aankomen.

8. Anticipeer goed op voorhand als je moet remmen. De remmen van elektrische steps zijn minder performant dan die van een fiets. De remafstand wordt dus groter.

9. Wees hoffelijk. De elektrische step is een nieuw vervoermiddel dat sommige weggebruikers op stang kan jagen. Een klein hoffelijk gebaar kan al helpen om de aanvaardbaarheid ten opzichte van dit vervoermiddel te vergroten.

10. Doe navraag bij je verzekeringsmaatschappij of je gedekt bent door je familiale verzekering. Als dit niet het geval is, dan moet je een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering afsluiten of… van maatschappij veranderen.