Petra De Sutter (Groen): "Europa moet meer investeren in hogesnelheidstreinen en nachttreinen"

Groen wil dat de Europese Unie fors investeert in de uitbreiding van het Europese hogesnelheids- en nachttreinennetwerk. Volgens Petra De Sutter, lijsttrekker voor het Europees Parlement, moet Europa nadenken over alternatieven voor het vliegtuig voor afstanden van minder dan 1.000 kilometer. 

"Reizen tot 1.000 kilometer moeten het goedkoopst en comfortabelst worden per trein", legt De Sutter uit. "Daarom willen we op Europees niveau fors investeren in internationale treinverbindingen. Het gaat minimum over 514 miljoen euro voor België. Deze investering kan verdubbeld worden indien er op Europees niveau accijnzen en btw op kerosine komen."

We hebben misschien wel veel hogesnelheidstreinen naar Parijs, Londen en Amsterdam, maar naar Marseille of Straatsburg zijn er maar twee per dag

Petra De Sutter (Europees lijsttrekker Groen)

Volgens Groen zijn vliegtuigreizen momenteel proportioneel te goedkoop. "Tegen 2030 kunnen we een verdubbeling van het vliegverkeer verwachten. Zo kan het niet verder, zeker niet voor verbindingen onder de 1.000 kilometer", zegt De Sutter. Ze wijst erop dat vliegtuigpassagiers 285 gram CO2 per reizigerskilometer uitstoten, treinreizigers maar 14 gram per kilometer. Fiscaal klopt het plaatje volgens Groen niet. "Op een vliegreis worden geen taksen betaald, terwijl voor een treinreis 6 procent btw op tickets en heffingen op elektriciteit betaald moeten worden", zegt De Sutter.

Door een extra taks op vliegtuigtickets en kerosine moet er volgens haar meer geld naar de trein. Dat moet leiden tot een betere dienstverlening, nachttreinen en meer hogesnelheidstreinen. Volgens De Sutter moet de spoorweginfrastructuur worden verbeterd en moeten de verschillende netwerken beter op elkaar worden aangesloten.

"We hebben misschien wel veel hogesnelheidstreinen naar Parijs, Londen en Amsterdam, maar naar Marseille of Straatsburg zijn er bijvoorbeeld maar twee per dag", zegt ze. "Dat kan beter. Daarnaast moet ook de nachttrein weer gaan rijden. Wie oud genoeg is, herinnert zich ongetwijfeld dat dit best een aangename manier van reizen is. Want wij willen mensen absoluut niet beperken als het gaat over reizen."