Boeing wist al jaar van problemen 737 MAX

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing was al een jaar voor de eerste crash van een 737-MAX-vliegtuig op de hoogte van het softwareprobleem met het toestel. Het bedrijf was ervan overtuigd dat het geen veiligheidsprobleem met zich mee bracht, klinkt het in een statement.

Eind oktober vorig jaar stortte een Boeing 737 MAX van de Indonesische maatschappij Lion Air neer in de Zee van Java, waarbij 189 personen om het leven kwamen. Op 10 maart stortte een Boeing 737 MAX-toestel van Ethiopian Airlines neer met 157 personen aan boord. Zij kwamen allemaal om het leven. Beide toestellen waren nog maar enkele maanden voordien geleverd aan de luchtvaartmaatschappijen.

Bij beide ongelukken speelt allicht een softwareprobleem in het zogenoemde MCAS-systeem een rol. Dat systeem duwt de neus van het toestel automatisch naar beneden als het te snel stijgt. Sinds de crash half maart staan alle toestellen van het type 737 MAX wereldwijd aan de grond, in afwachting van meer duidelijkheid.

De Amerikaanse vliegtuigbouwer voerde na de twee crashes zelf ook een onderzoek en komt nu met een verklaring. Het bedrijf zegt dat in mei 2017, enkele maanden na de oplevering van de eerste 737 MAX-toestellen, al vastgesteld was dat een waarschuwingssysteem in de cockpit niet goed werkte.

Uit intern onderzoek concludeerde Boeing dat er geen sprake was van een verslechtering van de vliegveiligheid. Na het ongeluk in Ethiopië volgde een nieuw onderzoek, en opnieuw kwam Boeing tot het besluit dat er geen risico was. De top van het bedrijf werd toen pas op de hoogte gesteld, net als de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.

De Boeing B-737 MAX 8 werd in 2011 gelanceerd als antwoord op een nieuw vliegtuig van concurrent Airbus en is nog maar sinds 2017 in commercieel gebruik. Wereldwijd zijn er al 5.000 toestellen van besteld, waarvan 350 al opgeleverd zijn.