Lof voor Sylvia Huang, enige Belgische violiste in halve finale Koningin Elisabethwedstrijd

De halve finales van de Koningin Elisabethwedstrijd zijn zowat halfweg, en de enige Belgische violiste Sylvia Huang stond vanmiddag weer op het podium, voor haar uitvoeringen met pianobegeleiding. Zaterdag zal blijken of ze doorstoot naar de finale.

De hele week geven 24 jonge violisten het beste van zichzelf in Flagey in Brussel, tijdens de halvefinaleweek van de Koningin Elisabethwedstrijd. Ze spelen een dubbel programma, met pianobegeleiding en met orkest - het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië onder leiding van Jean-Jacques Kantorow, op verschillende dagen.

Sylvia Huang verdient een finaleplaats

Na haar Mozartconcerto op maandag speelde Sylvia Huang donderdag de verplichte werken “Scherzo – Bagatelle” van de Belgische componist Bram Van Camp en de sonate in g op. 27 van Eugène Ysaÿe en daarnaast haar eigen keuze: “Calabrese” van Antonio Bazzini en een sonate van Leos Janácek. "Haar Van Camp en Ysaÿe waren bij de beste uitvoeringen tot nu toe," vond Canvascommentator Shalan Alhamwy.  Voor zijn collega-expert Wolfgang Heiremans op Canvas.be "verdient Sylvia Huang een finaleplaats".

Lees verder onder de video's:

Herbeleef hier de halve finale van Sylvia Huang, met werk van Van Camp, Ysaÿe, Bazzini en Janacek:

Video player inladen ...

Herbekijk hier de uitvoering van het eerste vioolconcerto van Wolfgang Amadeus door Sylvia Huang:

Video player inladen ...

Na de eerste proef maandag, waarin Sylvia Huang het eerste vioolconcerto van Mozart speelde, waren de reacties ook heel enthousiast. “Ze betovert de zaal door haar prachtige vertolking”, schreef vioolkenner Wolfgang Heiremans op Canvas.be

Violiste Jolente De Maeyer, zelf halvefinaliste in 2009, zei op Canvas dat Huang “heel puur, mooi, elegant en muzikaal” speelde. Het was nochtans de eerste keer dat ze dit Mozart-concerto uitvoerde, een werk dat bovendien niet zo vaak wordt gekozen als het vierde of vijfde concerto (en dat publiek en jury deze week uitentreuren kunnen beluisteren). Wat Huang mist aan solist-ervaring, compenseert ze doordat ze “op haar gemak en communicatief” omging met het orkest.

Sylvia Huang speelt al vijf jaar eerste viool in het beroemde Concertgebouworkest van Amsterdam. Daarvoor was ze aan de slag bij het Nationaal Orkest van België, waar ze op haar 18e begon. Leuk detail: in 2013 begeleidde ze met dat orkest de pianisten van de Koningin Elisabethwedstrijd. Nu staat ze zelf als soliste op het podium.

Nog tot en met zaterdagavond duurt de halve finale. Laat op zaterdagavond vindt dan de proclamatie plaats en weten we welke 12 violisten de finaleweek ingaan, na eerst een week studie in afzondering. De finale-avonden lopen van maandag 19 mei tot en met zaterdag 25 mei, en die zaterdagavond laat maakt juryvoorzitter Gilles Ledure de winnaar bekend.

#violin2019

De halve finale is live te volgen op Canvas (middagsessie vanaf 15u) en het kanaal van Ketnet (vanaf 20u) en op het kanaal van Ketnet in de finaleweek. Klara is uw radio-afspraak en online kunt u alles live volgen op Klara.be en Canvas.be.  Ook op sociale media leeft de Koningin Elisabethwedstrijd. Zes jonge studenten viool volgen en becommentariëren alle stappen en brengen verslag uit als "DeZes": 

Trump in het orkest?

En dan nog dit. De eerste violist van het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië, Jean-François Chamberlan, loopt al de hele week in de kijker, omdat hij volgens sommigen wat op de Amerikaanse president Trump lijkt: