Video player inladen...

Voor wie vanuit Leuven Brussel binnenrijdt: E40 wordt vanaf dit weekend "stadsboulevard" met 2 rijstroken minder

De E40-autosnelweg Leuven-Brussel wordt vanaf dit weekend op Brussels grondgebied omgevormd tot "stadsboulevard". Het aantal rijstroken wordt van 6 op 4 gebracht en de maximumsnelheid wordt beperkt tot 50 km/u. De maatregel was al aangekondigd in februari en kan nu worden uitgevoerd omdat de werken aan tunnels van het Reyerscomplex zo goed als klaar zijn. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert boos.

De verlaning van de E40 is bedoeld om het fileprobleem in Brussel aan te pakken. "Door ­files voortaan buiten onze stadsgrenzen te houden, sluiten we aan bij tal van Euro­pese steden", zei  Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) in februari. "Dit zal niet alleen de levenskwaliteit, maar ook de luchtkwaliteit ten goede komen. De snelwegen zijn littekens op Brussel".

Ook de A12 wordt een stadsboulevard op Brussels grondgebied. Daar wordt het aantal rijstroken van 3 op 2 gebracht. Daar komt ter compensatie een grote overstapparking, met aansluitingen op het Brusselse tramnet.

"Op langere termijn wordt de hele zone heringericht, maar voorlopig werken we dus met markeringen", laat Smet nu weten. "Dat moet het inrijden van de tunnels vergemakkelijken en trechtervorming vermijden. Brussel binnenrijden via de tunnels wordt daardoor makkelijker en veiliger."

"Wat een vorm van samenwerking is dit in godsnaam?" reageert Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) boos. "We zijn bij herhaling overeengekomen dat wanneer we met dit project zouden starten, dat dit met een proefproject zou zijn, gelet op het sluipverkeer op het onderliggende wegennet." Weyts vreest dat de invoering van stadsboulevards meer files zal veroorzaken in Vlaanderen. 

"We houden ons hart vast"

Mobiliteitsorganisatie Touring dringt aan op een testfase voor de versmalling van de E40 bij het binnenrijden van Brussel, die er vanaf maandag dus komt. "Het lijkt erop dat Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) voor de verkiezingen nog vanalles aan het doordrukken is en het gevaar is dat dit ondoordacht gebeurt", zegt Touring-woordvoerder Danny Smagghe.

Touring is vooral bezorgd over de gevolgen van de ingreep op de verkeersdoorstroming. "Daar houden wij ons hart voor vast", zegt Smagghe. "Het kan niet de bedoeling zijn om files weg te halen uit Brussel door ze te verplaatsen naar Vlaanderen of Wallonië. Het is ook belangrijk dat dit niet leidt tot meer files of dat de maatregel de verkeersafwikkeling op de Brusselse Ring beïnvloedt."

De maatregel moet daarom volgens Touring geëvalueerd worden voor wat de gevolgen op de verkeersdoorstroming betreft. "Als er negatieve gevolgen zijn, kunnen wij er niet akkoord mee gaan", aldus Smagghe, die ook hekelt dat er niet meer werk gemaakt is van overstapparkings in het Brusselse. "Mocht men even snel zijn met overstapparkings realiseren als met wegversmallingen, dan zouden we vandaag een heel stuk verder staan."

Bekijk hieronder het interview met Brussels minister Pascal Smet:

Video player inladen...

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...