"Anderhalf uur een dansende Pikachu, maar ik kon niet anders dan blijven kijken!"

"Dit is niet de Pikachu die iedereen verwacht, maar het is wel degene die we absoluut willen zien." En dan gaat het dus niet over de nieuwste Pokémonfilm die afgelopen weekend in wereldpremière ging, maar wel, aldus nieuwswebsite The Verge, over de release van 'dezelfde' film op YouTube, een kleine week geleden. Dat de film op YouTube te zien was, was een initiatief van filmproducent Warner Bros. Pictures, een initiatief dat acteur Ryan Reynolds, die in de film de stem van Pikachu verzorgt, daarna graag via zijn Twitteraccount met de wereld deelde. Intussen, op nog geen week tijd, werd de YouTubeversie meer dan 17 miljoen keer bekeken, werd de film een 'trending topic' op sociale media, met een massa aan reacties, en blijken vooral ouders blij om hun kinderen meer dan anderhalf uur aangenaam dansplezier te kunnen bezorgen.

"Verrassend, joviaal en heerlijk positief. Kortweg, om goedgezind van te worden", zijn zowat de omschrijvingen die het meest in nieuwsberichten over de marketinggrap terug te vinden zijn. Ook al is het dan vooral een 'Dancing Queen'-Pikachu, die dus door acteur Ryan Reynolds met de wereld gedeeld werd:

Uiteindelijk is het dus een marketingtruc gebleken die zijn effect niet gemist heeft en die op sociale media op de nodige bijval kon rekenen.