Wat is de impact van de Europese Unie op uw leven? Speel hier ons memoryspel en ontdek het

Wat doet de Europese Unie eigenlijk voor mij? Het is een vraag die veel mensen zich niet alleen in verkiezingstijd stellen. Speel het memoryspel en ontdek hoe uw wereld er zou uitzien zonder de regels, ingrepen en beslissingen van de Europese instellingen. 

Klik hieronder op de iconen, maak een match en kom zo te weten wat de EU voor u doet.

Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Back
Icoon
Agenda

Ouderschapsverlof

Alle ouders in de Europese Unie hebben recht op elk minstens 4 maanden ouderschapsverlof, voor elk kind (tot de leeftijd van 8 jaar). De eerste Europese richtlijn hierover dateert al van 1997.


Vanaf 2020 moeten minstens 2 maanden daarvan betaald verlof zijn. De lidstaten mogen zelf de hoogte ervan bepalen.

SLUIT

Auto

Boetes buitenlandse automobilisten

Buitenlandse automobilisten uit een ander EU–land die bij ons geflitst worden wegens overdreven snelheid, blijven niet onbestraft. Sinds enkele jaren hebben alle politiediensten in de EU toegang tot de gegevens van alle nummerplaten en kunnen ze dus ook aan buitenlandse automobilisten een boete bezorgen.

SLUIT

Document

Europees aanhoudingsbevel

Criminelen die in België een misdrijf plegen en vervolgens verdwijnen naar een ander EU-land, kunnen sinds 2004 makkelijker voor een Belgische rechtbank gebracht worden.

SLUIT

Doos

Geoblocking

Veel Belgen kopen online bij de Nederlandse webshop bol.com, of bij andere webshops. Webshops uit andere landen kunnen soms goedkopere prijzen aanbieden voor producten.


Sinds eind 2018 mogen buitenlandse webshops hun winkel niet meer afsluiten (“geoblocking”) voor consumenten uit andere EU-landen.

SLUIT

Ei

Voedselveiligheid

Op alle eieren die in de Europese Unie verkocht worden moet een code gedrukt staan. Aan de hand van die code kan, wanneer er een besmettingsprobleem is, achterhaald worden van welk pluimveebedrijf de eieren afkomstig zijn.

SLUIT

Paspoort

Identiteitscontroles aan de grens

Binnen de Europese Unie zijn er geen identiteitscontroles meer aan de grensovergangen tussen de lidstaten. Je kan met de auto van het zuiden van Portugal naar het noorden van Finland rijden, zonder ergens aan de grens te hoeven stoppen voor een controle.

SLUIT

Telefoon

Roaming

Wie op reis gaat naar een ander EU-land en daar met zijn gsm belt of met zijn smartphone op het internet gaat, hoeft geen extra kosten te betalen.

SLUIT

Vliegtuig

Schadevergoeding bij vertraging vliegtuig

Wie het vliegtuig neemt naar een ander EU-land en daar met meer dan drie uur vertraging aankomt, heeft recht op een financiële compensatie. Die varieert van 250 euro tot 600 euro, naargelang de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging.

SLUIT

112

112

112 is het Europese noodnummer. Je kan het in alle 28 lidstaten van de Europese Unie gebruiken om dringende hulp te vragen. Het is ook actief in Israël, Noorwegen, Rusland, Turkije en Zwitserland. Zelfs als je gsm-netwerk niet beschikbaar is, kan je met je gsm naar 112 bellen. Het Europese noodnummer is overal gratis en dag en nacht bereikbaar om onmiddellijk hulp te krijgen van de brandweer, een medisch team of de politie.

SLUIT

Party

Bekijk hieronder de volledige uitleg van de verschillende thema's.
Of klik op 'Herstart' als je nog eens wilt spelen!

Herstart


Wel in de EU

Binnen de Europese Unie zijn er geen identiteitscontroles meer aan de grensovergangen tussen de lidstaten. Je kan met de auto van het zuiden van Portugal naar het noorden van Finland rijden, zonder ergens aan de grens te hoeven stoppen voor een controle. Iedereen systematisch aan de grens tegenhouden voor controles is verboden. Gerichte controles, weg van de grenzen, blijven toegelaten. Lidstaten kunnen in uitzonderlijke omstandigheden opnieuw systematische controles aan de grenzen invoeren: als er een terreurdreiging is bijvoorbeeld. Ze moeten dit vooraf aanmelden en de controles mogen maar voor beperkte tijd gebeuren.

Niet in de EU

Wanneer je naar een land buiten de Europese Unie reist (of naar een EU-land dat geen deel uitmaakt van de Schengenzone, zoals het Verenigd Koninkrijk of Ierland), wordt je identiteit aan de grens gecontroleerd. Je moet je identiteitskaart of paspoort laten zien. Het land in kwestie controleert dan of je niet opgespoord wordt door de politie. Die controles zorgen bijvoorbeeld in de luchthaven voor langere wachtrijen.


Wel in de EU

Wie op reis gaat naar een ander EU-land en daar met zijn gsm belt of met zijn smartphone op het internet gaat, hoeft geen extra kosten te betalen. Sinds 15 juni 2017 is een Europese verordening van kracht die Europese telecomoperatoren verbiedt om zogenaamde roamingkosten aan te rekenen. Mobiel bellen of surfen in een ander EU-land doe je tegen hetzelfde tarief als in je eigen land. Volgens de Europese Commissie ligt het dataverbruik sinds 2017 daardoor maar liefst twaalf keer hoger dan voordien.

Niet in de EU

Wanneer je met je mobiele telefoon in een land buiten de EU belt of surft, kunnen de kosten aardig oplopen. Je telecomoperator rekent immers extra kosten aan voor het gebruik van het netwerk in dat land. Proximusklanten betalen bijvoorbeeld in Zwitserland bijna 14 euro per megabyte. Alle telecomoperatoren bieden wel allerlei formules aan om dat te vermijden. Maar wie dit niet vooraf uitzoekt en zijn mobiele telefoon blijft gebruiken zoals in eigen land, kan bij thuiskomst een hoge factuur verwachten.


Wel in de EU

Alle ouders in de Europese Unie hebben recht op elk minstens 4 maanden ouderschapsverlof, voor elk kind (tot de leeftijd van 8 jaar). De eerste Europese richtlijn hierover dateert al van 1997. Lidstaten mogen ook langer ouderschapsverlof invoeren, met vier maanden als minimum. Vanaf 2020 moeten minstens 2 maanden daarvan betaald verlof zijn. De lidstaten mogen zelf de hoogte ervan bepalen. In België bestond hiervoor al een regeling, maar in vele andere EU-landen ging het tot nu toe om onbetaald ouderschapsverlof.

Niet in de EU

Het ouderschapsverlof is pas in België ingevoerd (in 1997) als gevolg van een Europese richtlijn. Landen die geen lid zijn van de Europese Unie zijn vrij te bepalen of zij ouderschapsverlof mogelijk maken, voor hoelang, en of ouders die er gebruik van maken recht hebben op een uitkering of niet.


Wel in de EU

Buitenlandse automobilisten uit een ander EU-land die bij ons geflitst worden wegens overdreven snelheid, blijven niet onbestraft. Sinds enkele jaren hebben alle politiediensten in de EU toegang tot de gegevens van alle nummerplaten en kunnen ze dus ook aan buitenlandse automobilisten een boete bezorgen. Dit automatische systeem van uitwisseling van informatie geldt voor 8 verkeersovertredingen: te snel rijden, zonder gordel rijden, dronkenschap achter het stuur, druggebruik, zonder helm op een motorfiets rijden, niet stoppen aan een rood licht, gsm gebruiken achter het stuur, rijden op een verboden rijstrook.

Niet in de EU

Voor de Europese regeling van kracht was, moest België rekenen op de medewerking van buitenlandse autoriteiten om boetes te kunnen innen. Luxemburg gaf bijvoorbeeld nooit informatie door over de eigenaar van auto’s met Luxemburgse nummerplaten die geflitst waren in ons land. Ook de samenwerking met Oost-Europese landen verliep erg stroef. Het aantal verkeersovertredingen van buitenlandse automobilisten lag daardoor relatief hoger dan dat van Belgische automobilisten, omdat buitenlandse automobilisten zich onbestraft waanden.


Wel in de EU

Wie het vliegtuig neemt naar een ander EU-land en daar met meer dan drie uur vertraging aankomt, heeft recht op een financiële compensatie. Die varieert van 250 euro tot 600 euro, naargelang de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. Deze compensatieregeling geldt overal in de Europese Unie, als gevolg van een Europese verordening. Alleen in geval van overmacht (zoals bij natuurrampen) hoeven de luchtvaartmaatschappijen geen vergoeding te betalen. De regeling geldt ook voor vluchten naar landen buiten de EU en voor wie met een EU-luchtvaartmaatschappij naar de EU vliegt.

Niet in de EU

Voor de Europese regeling in 2004 werd ingevoerd, bestond er in België geen regeling om schadevergoeding te vragen bij vertragingen.


Wel in de EU

Veel Belgen kopen online bij de Nederlandse webshop bol.com of bij andere webshops. Webshops uit andere landen kunnen soms goedkopere prijzen aanbieden voor producten. Sinds eind 2018 mogen buitenlandse webshops hun winkel niet meer afsluiten (“geoblocking”) voor consumenten uit andere EU-landen. Ze zijn evenwel niet verplicht om aangekochte producten gratis te bezorgen in andere EU-landen. De consument moet zelf voor de afhaling zorgen.

Niet in de EU

Wie een pakje laat overkomen uit een niet EU-land, moet invoerrechten betalen en ook een vergoeding voor de inklaring. Voor een bestelling van minder dan 150 euro geldt er een vrijstelling. Die geldt dan weer niet voor alcohol, parfums en tabak die u laat overkomen uit een land buiten de EU.


Wel in de EU

Criminelen die in België een misdrijf plegen en vervolgens verdwijnen naar een ander EU-land, kunnen sinds 2004 makkelijker voor een Belgische rechtbank gebracht worden. Via een Europees Aanhoudingsbevel kan de Belgische justitie aan haar collega’s in het buitenland vragen om een gezochte persoon “over te leveren”. De autoriteiten van het ander land moeten dit binnen strikte termijnen doen en kunnen het maar onder bepaalde voorwaarden weigeren.

Niet in de EU

De uitlevering van gezochte criminelen die zich buiten de Europese Unie bevinden, verloopt veel moeizamer. België moet om de uitlevering verzoeken en het kan lang aanslepen eer het land in kwestie op het verzoek ingaat.


Wel in de EU

Op alle eieren die in de Europese Unie verkocht worden, moet een code gedrukt staan. Aan de hand van die code kan, wanneer er een besmettingsprobleem is, achterhaald worden van welk pluimveebedrijf de eieren afkomstig zijn. Ook voor andere voedingsmiddelen bestaan er Europese regels, die moeten garanderen dat ze veilig zijn voor de consument.

Niet in de EU

Vroeger had elk land zijn eigen controles aan de grens, waarbij onderzocht werd of voedingswaren of levende dieren wel gezond en veilig waren. Dergelijke controles gebeuren nu alleen nog bij invoer van buiten de Europese Unie. Indien het Verenigd Koninkrijk de EU verlaat, zullen er opnieuw dergelijke controles moeten komen.


Wel in de EU

112 is het Europese noodnummer. Je kan het in alle 28 lidstaten van de Europese Unie gebruiken om dringende hulp te vragen. Het is ook actief in Israël, Noorwegen, Rusland, Turkije en Zwitserland. Zelfs als je gsm-netwerk niet beschikbaar is, kan je met je gsm naar 112 bellen. Het Europese noodnummer is overal gratis en dag en nacht bereikbaar om onmiddellijk hulp te krijgen van de brandweer, een medisch team of de politie. In 1991 besloot de Europese Unie een gemeenschappelijk noodnummer in te voeren, sinds 1993 is het in België beschikbaar.

Niet in de EU

Wanneer je in het buitenland op reis bent, moet je op zoek gaan naar het plaatselijke noodnummer om te bellen. Dat is in elk land verschillend.