Belgen willen vaker naar musea; waarom aarzelen ze dan nog?

18 mei is de Internationale Dag van het Museum. Wereldwijd nemen 40.000 musea deel. Naar aanleiding van die feestdag deden de Belgische musea onderzoek naar hun aantrekkingskracht bij 2000 mensen. Daaruit blijkt dat wij minder vaak een museum binnenstappen dan we zouden willen. Hoe komt dat?    

7 op de 10 van de ondervraagden bezoeken wel eens een museum. Maar niet jaarlijks, dat doet maar een kleine helft van de respondenten. 3 op de 5 zouden graag vaker over de vloer van een museum komen. Hoe hoger de opleidingsgraad, hoe meer zin in musea. 

Tussen droom en daad staan praktische bezwaren

Wat doet potentiële bezoekers dan toch nog twijfelen? Vooreerst de prijs van het ticket. 4 op de 10 vinden een museum duur. Mogelijk kan de Museumpas dat verhelpen. Een derde van de afhakende bezoekers is ontevreden over de informatie over de tentoonstellingen of collecties, en een kwart van de geïnteresseerden ziet op tegen de afstand.  

Een omvangrijke groep vindt musea dan toch niet boeiend genoeg, of noemt ze moeilijk bereikbaar. Voor Julie Van der Heijden van MuseumPASSmusées zijn dat punten om aan te werken. De pas is al zo'n instrument: voor 50 euro kan je daarmee een jaar lang naar 140 Belgische musea.  9 op de 10 bezitters van een pas doen inderdaad meer aan museumbezoek. Er zijn al 60.000 passen verkocht. 

Wij reizen om te leren

Wie een museum bezoekt, wil vooral iets leren, zo blijkt uit het onderzoek. Kennis komt voor beleving en ontspanning. De favoriete musea van onze landgenoten zijn die voor geschiedenis en archeologie, wetenschap en technologie, en dan volgen klassieke en moderne kunst.  

Nog een paar leuke cijfers. 2 op de 3 mensen bezoeken een museum bij voorkeur met hun partner. De helft van de bezoekers woont in een stad. 7 op de 10 hebben geen inwonende kinderen (meer).  

KMSK / Paul Delvaux Foundation

Reacties

Bij het SMAK in Gent zijn ze niet verbaasd over de resultaten. Woordvoerder Peter Aerts noemt het zelfs goed nieuws: de intentie om een museum te bezoeken is er, en de mensen blijken overwegend positief ingesteld. Aerts roept de media op om meer aandacht te besteden aan wat de musea doen. Hopelijk lukt dat dankzij de Museumpas.

Het SMAK wil de duidelijke beweging van meer belangstelling voortzetten, luisteren naar de noden van de bezoekers, rekening houden met hun interesses en extra inspanningen leveren. Als informatie over musea aan elkaar wordt gekoppeld, komt er meer volk opdagen, gelooft Pieter Aerts. En ook als een museum een happening organiseert, zoals het SMAK dit weekend. 

We moeten niet vechten om hetzelfde stuk van de taart, de taart moet groter

Peter Aerts, SMAK

Ook  Samir Al-Haddad van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Brussel vindt de resultaten bemoedigend. Jongeren tot 18 kunnen de collecties van het KMSKB gratis bezoeken, wellicht komen die later opnieuw. Elke eerste woensdagmiddag van de maand is het museum gratis voor iedereen, dus zeker voor wie het financieel moeilijk heeft. Voorts kunnen jonge leden van de vrienden van het museum met een pas van 2 euro per maand gratis alle tentoonstellingen bezoeken.