Brussels Airlines eist 4 miljoen euro schadevergoeding van Skeyes

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zegt al vier miljoen euro schade te hebben geleden door de acties van de luchtverkeersleiders bij Skeyes. Ook vandaag ligt het luchtruim in ons land opnieuw plat. Brussels Airlines gaat die schade nu terugeisen en onderzoekt ook welke bijkomende gerechtelijke stappen het kan ondernemen.

De maat is vol voor Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij leed naar eigen zeggen al voor minstens 4 miljoen euro schade door de acties van de voorbije maanden bij luchtverkeersleider Skeyes.

Brussels Airlines stelt Skeyes nu aansprakelijk voor die schade en bekijkt naar eigen zeggen ook "mogelijke gerechtelijke stappen om haar toekomstige belangen en die van haar passagiers te vrijwaren".

De luchtvaartmaatschappij betreurt niet alleen de acties zelf, maar ook het feit dat Skeyes zelf die vaak pas op het laatste moment doorgeeft. Daardoor kan de maatschappij geen voorzorgsmaatregelen nemen. Vluchten moeten op het laatste moment worden geannuleerd of omgeleid, passagiers moeten worden omgeboekt of terugbetaald, of moeten maaltijden en overnachting aangeboden krijgen.

Ook reputatieschade

Naast de financiële schade van 4 miljoen euro is er reputatieschade. "De Belgische luchtvaartsector verliest klanten aan luchthavens in de buurlanden door de onzekerheid die het onbetrouwbare luchtverkeersbeheer met zich meebrengt", klinkt het.

De geraamde schade houdt nog geen rekening met de gevolgen van de sluiting van het door Skeyes gecontroleerde luchtruim vandaag. Brussels Airlines moest daardoor 53 Europese vluchten annuleren, en moest twee bestemmingen in Afrika schrappen (Kigali en Luanda). Dat heeft gevolgen voor 5.000 passagiers, zegt woordvoerster Wencke Lemmes.