Mogen politici u gepersonaliseerde verkiezingsreclame opsturen?

De verkiezingen komen dichterbij en dus zit ook uw brievenbus gegarandeerd weer vol verkiezingsdrukwerk. Vaak zijn dat brieven die gepersonaliseerd zijn. Maar mogen politieke partijen uw gegevens wel gebruiken om campagne te voeren volgens de nieuwe GDPR-wetgeving? "De Inspecteur" op Radio 2 weet raad. 

Het mag, maar... 

Tijdens de verkiezingen is er een uitzondering op de nieuwe privacy­wetgeving voor kandidaten. Ze mogen bij de de gemeente de kieslijsten opvragen. Daarop vinden politici uw naam, adres en geboortedatum terug. Die gegevens mogen ze dus gebruiken om gepersonaliseerde brieven te sturen.

Maar als de verkiezingen voorbij zijn, mogen ze die gegevens nog maar een paar dagen gebruiken om bijvoorbeeld de resultaten op te sturen of om de kiezer te bedanken. Daarna moeten ze die lijsten vernietigen. Gegevens die niet op de kieslijsten staan, mogen ze niet gebruiken. 

Kunt u daar iets tegen doen? 

Omdat het gaat om gepersonaliseerde brieven, vallen die onder direct marketing, een vorm van reclame dus. Als u die niet meer in uw brievenbus wilt ontvangen, kunt u dus bezwaar indienen. Dat doet u door een brief te schrijven naar die politicus of partij. Daarna hebben ze 30 dagen om uw verzoek te verwerken.

Doen ze het daarna toch nog? Dan kunt u zich richten tot de Gegevens­beschermingsautoriteit, de nieuwe naam van de Privacycommissie. Zij bekijken het dossier dan verder en kunnen een boete uitschrijven aan de kandidaat of politieke partij in kwestie.