Video player inladen ...

Sociale onrust bij Skeyes: vliegverkeer is weer op gang gekomen, maar vertragingen of annulaties blijven mogelijk 

Sinds 13 uur is het door Skeyes gecontroleerde luchtruim opnieuw open, nadat het zowat 3 uur dicht was gegaan. Het luchtverkeer is dus opnieuw op gang gekomen, maar de hele dag zullen er wellicht nog gevolgvertragingen blijven.

Tussen 9.30 en 13 uur bleef het luchtruim gesloten door een actie van de luchtverkeersleiders van Skeyes. Er konden geen vluchten vertrekken of landen, en op de luchthavens van Zaventem en Charleroi zijn zowat honderd vluchten geannuleerd, een 90-tal voor Zaventem en een tiental voor Charleroi.

Heel wat vluchten vertrokken of landden met vertraging, wat tot chaos leidde. Duizenden reizigers zaten met de handen in het haar. Velen hadden weinig begrip voor de situatie en klaagden over een gebrek aan informatie. 

Vertragingen lijken mee te vallen, maar hier en daar nog annulaties

Sinds 13 uur zijn er dus opnieuw vluchten, maar Kim Daenen van Brussels Airlines waarschuwt voor mogelijke gevolgvertragingen voor de rest van de dag.

Een deel van de vluchten blijkt inderdaad vertraagd, maar nooit heel echt lang (bijna nooit langer dan een uur), en de meeste vluchten gaan momenteel op tijd, zeker de uitgaande. Er zijn iets meer problemen bij de aankomende vluchten. 

Hier en daar valt ook nog een afgelaste vlucht te noteren, maar over het algemeen loopt alles relatief vlot.  U kan via de website van Brussels Airport online checken hoe de situatie precies is op dit moment. 

Overigens is Brussels Airlines absoluut not amused met de nieuwe actie, en heeft het aangekondigd dat het een schadevergoeding eist. 

Zelfs VBO laat zijn stem horen

Na de nieuwe actiedag heeft nu ook het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) directie en vakbonden opgeroepen om het overleg te hervatten. 

De werkgeversorganisatie moeit zich zeer zelden in conflicten bij individuele bedrijven. "Maar de actie van vanmorgen was er eentje te veel. De reputatie van ons land staat op het spel", zegt VBO-topman Pieter Timmermans daarover. 

De directie van Skeyes zou het sociaal akkoord van vorige week voorlopig niet willen heronderhandelen. Over details wil ze wel nog praten, zoals eerder was overeengekomen. Daarmee blijft het conflict muurvast zitten, want voor de luchtverkeersleiders moet er fundamenteel iets veranderen. Toch lijken nieuwe acties de komende dagen minder waarschijnlijk, wegens de dwangsommen die een rechter deze namiddag aankondigde. 

"Mocht de directie toegeven dat er een personeelstekort is, als publieke toegift, dan zou dat al veel kunnen betekenen, maar het zit er blijkbaar niet in," zegt onze luchtvaartspecialist Riadh Bahri.  

Herbeluister hier het gesprek met Riadh Bahri in "De wereld vandaag". 

Ontevredenheid bij Skeyes zit diep

De ontevredenheid bij de luchtverkeersleiders van Skeyes blijft groot. Vrijdag werd na maanden van onrust een sociaal akkoord bereikt, maar enkel de socialistische vakbond ging ermee akkoord. En net die vakbond heeft weinig leden onder de luchtverkeersleiders. De twee andere vakbonden - met veel meer leden - gingen niet akkoord.

Om 10 uur zou er een personeelsvergadering zijn bij Skeyes, waar de directie het akkoord zou toelichten. Het personeel zou daar massaal naartoe gaan, waardoor er geen luchtverkeersleiders zouden zijn. Daarmee wilden ze meteen ook een signaal geven dat niet de hele vloer zich aansluit bij het akkoord. De directie kreeg lucht van de plannen en annuleerde daarop de vergadering. 

De Europese luchtverkeersleider Eurocontrol heeft het luchtruim dat door Skeyes gecontroleerd wordt, gesloten tussen 9.30 uur en 13 uur.

Skeyes begeleidt landende en opstijgende vliegtuigen in België en beheert het overvliegende vliegverkeer tot 24.500 voet (ongeveer 7.500 meter). Vliegtuigen die je nu nog in de lucht kan zien, vliegen hoger. Zij worden begeleid door Eurocontrol in Maastricht.

Op de website van Brussels Airport (Zaventem) kunt u de meest recente stand van zaken over de vertrekkende en aankomende vluchten volgen. Ook de website van Brussels Airport South (Charleroi) vindt u alle gegevens over de vertrekkende en aankomende vluchten.

Kurt Callaerts (ACV): "Waarschijnlijk acties"

"Acties gaan er waarschijnlijk nog wel komen", zei Kurt Callaerts van de christelijke vakbond ACV vanmorgen in "De ochtend" op Radio 1. "Wij gaan nu eerst naar de directie van Skeyes, om te horen welke uitleg ze zou geven over het akkoord, uitleg die wij tijdens de onderhandelingen niet gekregen hebben. Het grote probleem is dat er protocols afgesproken zijn waar een meerderheid van het personeel niet achter staat. Het gaat om veel meer dan enkelingen die het er niet mee eens zijn."

"Wij gaan ook met onze leden overleggen, hoe we acties kunnen vermijden, maar anderzijds worden wij ook niet graag geprovoceerd. Het infomoment was gepland op het drukste moment van de dag. Als de directie de vergadering afzegt omdat ze vreest dat er te veel mensen aanwezig zouden kunnen zijn die hun gal spuwen, dan lijkt het mij logisch dat het personeel reageert."

Als de directie de vergadering afzegt omdat ze vreest dat er te veel mensen aanwezig gaan zijn die hun gal spuwen, dan lijkt het mij logisch dat het personeel reageert.

Kris Callaerts (ACV)

Intussen hekelt de socialistische vakbond ACOD - die als enige het akkoord goedkeurde - de "onverantwoorde houding en doelstellingen" van het ACV. De infosessie was een uitgelezen kans om verduidelijking te krijgen, "maar ACV-Transcom heeft zich op een leugenachtige en destructieve manier opgesteld. Het riep alle personeel op de sessie bij te wonen, terwijl die maar voor een deel van het personeel bestemd was. Andere werknemers zouden op andere momenten informatie krijgen. Hun acties schaden de openbare dienstverlening aan de reizigers en de economie", klinkt het in een persbericht.

Directie Skeyes: "Kalmte bewaren"

"De toelichtingsmomenten zijn geen reden om de dienstverlening te onderbreken", zegt de directie van Skeyes in een persbericht. Ze is niet te spreken over nieuwe sociale acties.

De luchtverkeersleiders konden vandaag van 10 tot 19 uur doorlopend en tijdens de pauzes langskomen "zodat iedereen de kans kreeg om op het meest geschikte tijdstip de nodige uitleg te krijgen zonder dat de dienstverlening daarvoor moest onderbroken worden. Toen de directie vaststelde dat er acties genomen werden om het luchtverkeer te treffen, zag ze zich genoodzaakt om de ontmoetingen te annuleren. Enige verdere acties worden aanzien als wilde stakingen."

De directie roept iedereen op om "de kalmte te bewaren" en behoudt de intentie om luchtverkeersleiders en alle andere personeelsleden duiding te geven bij het sociaal akkoord.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen ...

Bekijk hieronder het liveveslag van onze collega Riadh Bahri:

Video player inladen ...