ImageGlobe

Dit zijn de meest gezochte politici en verkiezingsthema's op Google. En neen, klimaat en migratie zijn daar niet bij

Wat vertelt Google ons over de verkiezingscampagne? Elke keer u iets opzoekt wordt die zoekopdracht bijgehouden. Die data leren ons welke politicus u via Google opzoekt, maar ook welke onderwerpen u bezighouden en welke vragen u over de verkiezingen heeft. Vooral op wie we nu kunnen -en moeten- stemmen, dat willen we weten. VRT NWS kon de data van Google inkijken.

We hebben bij Google de data opgevraagd van zoekopdrachten in het kader van de verkiezingen  van begin mei tot 16 mei, de periode dat de kiescampagne op snelheid kwam. De voorbije dagen hebben we die resultaten in een grafiek gegoten. De trend van de zoekopdrachten zet zich ook in die voorbije dagen voort. 

Google werkt met een schaal van '100'. De meest opgezochte politicus, het meest gezochte onderwerp en de meest gestelde vraag krijgen een score van 100. De andere resultaten worden daarmee vergeleken. De data geven trends aan.

Politici veel in de actualiteit, beheersen ook de zoekopdrachten

Bart De Wever (N-VA) is de meeste gezochte politicus sinds begin mei. Maar als we naar de laatste week kijken, dan zie je plots een stijging bij Koen Geens (CD&V). Een mogelijk verklaring is de moord op de Antwerpse Julie Van Espen, waarbij Geens als minister van Justitie veel in het nieuws was.  Bij De Wever speelt ook zijn rol in het debat rond de pensioenleeftijd mee.

Maggie De Block (Open VLD) komt achter De Wever. Elio Di Rupo (PS) is de hoogst genoteerde Waalse politicus op plaats 4, de afgelopen 7 dagen, maar als we kijken naar de maand mei dan is premier Charles Michel (MR) op plaats 7 de hoogste Waalse politicus.

Klik op de grafieken om meer inzichten te krijgen in de zoekopdrachten.

Belastingen houden ons bezig, niet het klimaat. Tenminste op Google

Belastingen. Dat is waar we in Vlaanderen, Wallonië en Brussel voornamelijk informatie over zoeken. Ook thema's als onderwijs, arbeid en pensioenen scoren hoog. Niet toevallig druk bediscussieerde verkiezingsthema's. Klimaatverandering bengelt onderaan de ranglijst. De voorbije week wordt er weer informatie gezocht over de Brexit, voornamelijk in Brussel. Niet onlogisch, omdat daar de Europese instellingen zijn gevestigd. 

Vlaanderen zoekt 'rechts', Wallonië 'links'

In de zoekopdrachten scoren in Vlaanderen rechtse partijen zoals N-VA en Vlaams Belang het hoogste. Dan volgt Open VLD en CD&V gevolgd door de linkse partijen Groen, SP.A en PVDA

In Wallonië scoren de linkse partijen zoals Ecolo en PVDA dan weer hoger. Maar als we dan gaan kijken naar Vlaamse Partijen staan N-VA en Vlaams belang toch weer bovenaan.

Brussel is een Belgische mengelmoes. Bovenaan staat Ecolo met op plaats 2 N-VA. Ecolo stijgt ook nog eens de voorbije 7 dagen opvallend sterk. In tegenstelling tot N-VA.

Dé hamvraag: op wie stemmen?

Zondag gaan we stemmen. Veel mensen weten al op wie, maar er zijn uiteraard nog veel onbesliste kiezers. Google geeft antwoorden op de meest gezocht vraag: 'op wie kan ik allemaal stemmen'. Maar u zoekt ook inspiratie door te vragen 'op wie moet ik stemmen?' Dat gaat u zelf moeten beslissen. Dit zijn alvast de meest gestelde vragen over de verkiezingen:

Ook over de Europese verkiezingen zijn er uiteraard vragen.

N-VA zet in op advertenties op Google

Terwijl de meeste Vlaamse partijen vooral adverteren via Facebook, probeert  N-VA ook kiezers te overtuigen met Google-advertenties. Dat zijn reclameboodschappen die verschijnen bij zoekopdracht of korte filmpjes voor YouTube-video's. De partij spendeerde sinds maart zo'n 90.000 euro aan advertenties via het Google-platform. De andere partijen gaven daar weinig tot geen geld aan uit, blijkt uit een rapport van Google.

N-VA is met dat bedrag een van de grootste politieke adverteerders in Europa. Uit cijfers van Google blijkt dat enkel het Duitse CDU en de Spaanse partijen Podemos en Ciudadanos meer hebben uitgegeven.

Alle partijen samen hebben al meer dan 800.000 euro uitgegeven aan online advertenties op platformen als Facebook en Google.

Trends, geen wetenschap

Joris Boonen,  verbonden aan het Centrum voor Sociologisch Onderzoek van de KU Leuven benadrukt dat de data van Google trends weergeven, maar ook kunnen veranderen naargelang de zoekopdracht: "Vervang bijvoorbeeld het woord ‘klimaatverandering’ door de algemenere term ‘klimaat’, en je krijgt een heel ander resultaat. Hetzelfde voor het neutralere woord ‘financiën’ in plaats van ‘belastingen’.  Met die termen zou de top 5 er anders uitzien. Maar misschien moeten we maar best helemaal geen conclusies verbinden aan een interpretatie van Google-zoektermen. De beste manier  om te weten waar de kiezer van wakker ligt is wetenschappelijk onderzoek op basis van exitpolls bij een representatieve steekproef van de kiezers".