Test Aankoop vraagt overheid om op te treden tegen Chinese webwinkel AliExpress

Het Chinese e-commerceplatform AliExpress, onderdeel van de Chinese groep Alibaba, houdt zich niet aan de Europese wetgeving. Dat klaagt Test Aankoop vrijdag samen met een reeks andere Europese consumentenorganisaties aan. Test Aankoop heeft de federale overheidsdienst Economie en minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) gevraagd om op te treden.

De consumentenorganisatie Test Aankoop eist dat de overheid actie onderneemt tegen het Chinese e-commerceplatform AliExpress.

Volgens Test Aankoop zijn de algemene voorwaarden van AliExpress moeilijk terug te vinden en meestal alleen in het Engels beschikbaar, wat in strijd is met de Europese wetgeving. Daarnaast bevatten ze "diverse onrechtmatige bedingen". Als verkoper en consument zelf niet uit een geschil geraken, moet de zaak bijvoorbeeld worden voorgelegd aan een arbitragehof in Hongkong. "Dat is niet alleen compleet onrealistisch, het is bovendien in strijd met de Europese wetgeving", aldus Test Aankoop.

"Verder stelt AliExpress onder meer dat het de terugbetaling garandeert wanneer een product duidelijk niet overeenkomt met wat was beschreven of niet is aangekomen. Maar het Europese herroepingsrecht is absoluut: de consument mag het product binnen de veertien dagen terugsturen zonder dat hij daar een reden voor moet opgeven", benadrukt Test Aankoop nog. "Tot slot is er nergens een duidelijke verwijzing naar de wettelijke waarborg van twee jaar die voor alle Europese consumenten geldt."

Test Aankoop zegt dat het Alibaba in naam van meerdere consumentenorganisaties heeft aangeschreven "met de vraag om zich naar de Europese regelgeving te schikken". "We hebben zelfs onze hulp aangeboden", klinkt het. Daarnaast heeft de consumentenorganisatie in ons land de federale overheidsdienst Economie gevraagd om op te treden en minister Peeters op de hoogte gesteld.