AP

Vlaamse politieke partijen geven meer dan 800.000 euro uit aan online-advertenties

De Vlaamse partijen gebruiken massaal advertenties op Facebook en Google om kiezers te overtuigen. Dat blijkt uit cijfers van de twee bedrijven. Vooral Vlaams Belang investeert fors: sinds begin maart heeft de partij meer dan 400.000 euro uitgegeven aan Facebook-advertenties.

Wie de afgelopen weken heeft ingelogd op Facebook of YouTube, kon niet aan de verkiezingscampagne ontsnappen. Van PVDA tot Vlaams Belang, alle partijen proberen kiezers te overtuigen met advertenties op het sociale netwerk. En dat mag wat kosten. Alle partijen samen hebben al meer dan 800.000 euro uitgegeven.

Vlaams Belang geeft meeste geld uit

Van alle Vlaamse partijen geeft Vlaams Belang het meeste geld uit aan advertenties op Facebook. Uit de cijfers van het sociale netwerk blijkt dat de partij sinds maart al meer dan 400.000 euro heeft uitgegeven aan advertenties. Het bedrag is de som van alle advertenties die zijn uitgestuurd door de pagina van voorzitter Tom Van Grieken, de provinciale afdelingen en de algemene Facebook-pagina van de partij. Opvallend: Vlaams Belang voert ook campagne in Wallonië.

Foto Kurt

Andere partijen geven aanzienlijk minder geld uit op Facebook, maar dat wil niet zeggen dat ze minder adverteren. Integendeel. Terwijl Vlaams Belang met dure en grootschalige reclamecampagnes veel kiezers wil bereiken, kiezen andere partijen voor goedkopere gepersonaliseerde advertenties.

Uit analyse van de verschillende advertenties blijkt dat vooral SP.A probeert om met heel gerichte boodschappen bepaalde groepen kiezers aan te spreken. Advertenties over hogere pensioen zijn gericht op senioren, als het gaat over geboorteverlof wil SP.A vooral kiezers tussen de 25 en 40 jaar bereiken.

Bij PVDA zien we nog een andere strategie. De linkse partij adverteert niet via de partijpagina, maar zet vol in op partijvoorzitter Peter Mertens. Sinds maart zijn er via de Facebook-pagina van de Antwerpse lijsttrekkers zo'n 400 advertenties uitgestuurd.

N-VA adverteert meer via Google

Terwijl de meeste Vlaamse partijen vooral adverteren via Facebook, probeert de N-VA ook kiezers te overtuigen met Google-advertenties. Dat zijn reclameboodschappen die verschijnen bij zoekopdracht of korte filmpjes voor YouTube-video's. De partij spendeerde sinds maart zo'n 90.000 euro aan advertenties via het Google-platform.

N-VA is met dat bedrag een van de grootste politieke adverteerders in Europa. Uit cijfers van Google blijkt dat enkel het Duitse CDU en de Spaanse partijen Podemos en Ciudadanos meer hebben uitgegeven.

Google en Facebook willen transparant zijn

De cijfers waarop dit artikel is gebaseerd, zijn afkomstig van Facebook en Google. De transparantie van beide bedrijven is een antwoord op de kritiek die er kwam na het uitbreken van enkele schandalen rond online-advertenties tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen en het brexit-referendum.

Meest gelezen