“Belgisch register voor treinreizigers bedreiging voor internationaal treinverkeer”

De Europese spoorbedrijven vrezen dat de nieuwe Belgische verplichting om gegevens van treinreizigers door te sturen kan leiden tot het einde van het internationale treinverkeer van en naar België. Dat schrijft de topman van de Gemeenschap van Europese spoorweg- en infrastructuurbedrijven (CER) in een brief aan de Belgische regering.

Internationale treinreizen door ons land dreigen 20 tot 30 minuten langer te duren als België de geplande maatregelen rond het zogenoemde Passenger Name Record (PNR) doorvoert. Daarvoor waarschuwt Libor Lochman, topman van de Europese spoorkoepel CER in een brief die De Tijd kon inkijken.

VRT NWS heeft de brief inmiddels ook in zijn bezit. En inderdaad: de Europese spoorbedrijven zijn erg kritisch voor de maatregelen die de regering wil invoeren. Eind dit jaar wil ons land passagierslijsten van internationale treinen en bussen laten screenen op misdadigers en terroristen.

Het voorstel kwam van voormalig minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), naar aanleiding van het incident in 2015 waarbij een terrorist in een Thalystrein het vuur opende op enkele passagiers, maar overmeesterd werd door drie Amerikanen en een Brit.

Inchecken

Om de screening mogelijk te maken, zullen spoorwegmaatschappijen allerlei gegevens van hun passagiers moeten doorsturen naar de Passagiersinformatie-eenheid (PIE), een nieuwe dienst van het Crisiscentrum van de FOD Binnenlandse Zaken. Dit moet gebeuren op vier tijdstippen: 48 en 24 uur voor vertrek, maar ook net voor het vertrek en bij aankomst van de trein.

Later zullen spoorwegmaatschappijen bij het instappen ook moeten nakijken of de naam op het treinticket overeenkomt met het identiteitsbewijs van de passagier, net zoals bij een vliegreis dus. Maar dat is gekkenwerk, vindt de Europese spoorkoepel, omdat met de trein reizen heel anders is dan met het vliegtuig.

Trager

Door al deze maatregelen zullen internationale ritten met hogesnelheidstreinen door België zeker 20 tot 30 minuten langer gaan duren, voorspelt de Europese spoorkoepel, en mogelijk nog langer. Dit zal tot gevolg hebben dat de trein nemen minder aantrekkelijk wordt, terwijl het net overal als groen alternatief wordt voorgesteld voor korteafstandsvluchten.

Bovendien zal het de concurrentiekracht van de spoorbedrijven aantasten, vreest de CER-topman, omdat het de bedrijven op extra kosten zal jagen die ze op hun beurt moeten doorrekenen naar hun klanten. Om al deze redenen, dringt Libor Lochman erop aan om de maatregelen opnieuw te overwegen. Zoniet dreigt het einde van het internationale treinverkeer door België.