(c) Copyright 2019, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten

Der Spiegel: "Duitse luchtverkeersleiders krijgen 2.000 euro voor één extra dienst"

Ook in Duitsland dreigt een tekort aan luchtverkeersleiders. Om hen in de drukke zomermaanden toch extra diensten te laten doen krijgen ze uitzicht op een royale premie. Maar toch er is nog geen akkoord.  

De "Deutsche Flugsicherung" - het overheidsbedrijf dat verantwoordelijk is voor de verkeersbegeleiding van vliegtuigen - wil deze zomer rampscenario's uitsluiten. Dat wil zeggen: voorkomen dat er vluchten op het laatste ogenblik moeten worden geschrapt bij gebrek aan luchtverkeersleiders. Zoals nu al bij ons een aantal keer het geval is geweest.

Van de zomer dreigt het extra druk te worden op de luchthavens, en er dreigt een tekort aan verkeersleiders om al die extra vluchten in goede banen te leiden. Volgens het doorgaans betrouwbare Duitse magazine Der Spiegel heeft de directie daarom een aanlokkelijk voorstel klaar. Wie bovenop zijn normale diensten extra komt werken, krijgt daarvoor 2.000 euro per dienst bovenop zijn loon. Dat betekent overigens niet dat de Duitse verkeersleiders miljonair worden. Ze zullen maximaal één extra dienst per maand kunnen kloppen, hun dienstrooster zit in de zomer namelijk sowieso al helemaal vol, veel ruimte voor overuren is er dus niet.

Toch is het lang niet zeker dat het voorstel erdoor komt. De vakbonden laten weten dat het niet alleen om het extra geld voor de verkeersleiders gaat. Ze willen ook dat andere beroepen in de luchtvaart een soortgelijke regeling krijgen, denk aan technici.

"Bovendien", zegt de vakbond GdF in Der Spiegel, moeten ze ook extra mensen opleiden en in dienst nemen. Er zou gewoon geen personeelstekort mogen ontstaan". Het hele verhaal doet natuurlijk denken aan de situatie in ons land. ACV-vakbondsman Kurt Callaerts liet niet na om parallellen te signaleren. 

Het is op dit ogenblik dus lang niet zeker of er voor het begin van de zomer een oplossing uit de Duitse bus komt. Is dat niet het geval, dan zitten de luchtvaartmaatschappijen en de reizigers dus straks met een probleem, net als bij ons het geval is. Onze luchtverkeersleiders zijn al maandenlang in een bittere strijd verwikkeld met Skeyes, het voormalige Belgocontrol. De onderhandelingen bij ons worden donderdag voortgezet, zo heeft de directie van Skeyes al laten weten.