(c) Bram Saeys/Hollandse Hoogte

Ryanair ziet winst met 30 procent kelderen, wijst naar aanhoudende prijzenoorlog

De nettowinst van luchtvaartmaatschappij Ryanair is het voorbije jaar met bijna een derde gezakt. Dat blijkt uit de jaarresultaten. Volgens topman Michael O'Leary heeft dat onder meer te maken met de prijzenoorlog in de sector en kunnen aandeelhouders daarom maar beter wennen aan krappere winst in de komende jaren.

Eerst het cijferwerk: de omzet van lagekostenmaatschappij Ryanair ging het voorbije jaar met 6 procent de hoogte in en klokte af op 7,56 miljard euro. Ryanair zag ook het aantal passagiers verder stijgen tot 139,1 miljoen, 7 procent meer dan een jaar eerder. En toch zakte de winst met 29 procent tot 1,02 miljard euro.

Dat heeft vooral te maken met de prijzenoorlog in de luchtvaartsector, die het gevolg is van een overcapaciteit. Lees: te veel vliegtuigen en vluchten voor te weinig passagiers. De gemiddelde ticketprijs bij Ryanair (voor een enkele vlucht) zakte het voorbije jaar nog eens met 6 procent tot amper 37 euro per stuk. Volgens CEO Michael O'Leary zal die strijd om de passagier nog zeker 2 jaar blijven duren, waardoor aandeelhouders niet direct zullen moeten hopen op grote winsten bij Ryanair.

Hogere kosten

O'Leary houdt er dus ook voor het huidige boekjaar rekening mee dat de ticketprijzen - en zo ook de marges voor zijn bedrijf - laag zullen blijven. Bovendien verwacht hij dat ook de brandstofkosten nog zullen stijgen. De winst zou voor 2019 daardoor maar ergens tussen de 750 miljoen en de 950 miljoen euro schommelen.

Een vervelende bijkomstigheid is dat Ryanair ook uitstel heeft ingepland voor de komst van vijf nieuwe Boeing 737 Max-vliegtuigen. Die toestellen worden wereldwijd aan de grond gehouden wegens technische twijfels, na twee vliegtuigcrashes met dergelijke toestellen. Dat zorgt ervoor dat het bedrijf minder passagiers kan vervoeren dan verhoopt en langer moet vliegen met oudere toestellen, die meer brandstof verbruiken en meer onderhoud vergen.