Wat staat er op het spel in Vlaams-Brabant?

Zondag kiezen de inwoners van Vlaams-Brabant 20 Vlaamse parlementsleden en 15 Kamerleden. In 2014 was N-VA de grootste partij, maar toch bleef de partij in de provincie een stuk onder het Vlaamse gemiddelde. Open VLD deed het uitstekend en was met ruime voorsprong de tweede partij, een prestatie die vooral mag toegeschreven worden aan Maggie De Block en Gwendolyn Rutten.

Maar intussen liggen de kaarten anders. Waar Maggie De Block in 2014 veruit de populairste politicus was, heeft ze die koppositie in Vlaams-Brabant moeten afstaan aan Theo Francken (N-VA). Ook CD&V’er Koen Geens klom de jongste maanden steeds hoger in de peilingen. En dan is er nog Dries Van Langenhove, van de radicaal-rechtse beweging Schild & Vrienden, die als onafhankelijke de Kamerlijst voor Vlaams Belang trekt.

Kopstukken

Naast de onervaren Van Langenhove zet ook Groen een ‘groentje’ bovenaan de lijst voor de Kamer: Jessika Soors, voormalig deradicaliseringsambtenaar in Vilvoorde. Voor SP.A mag ouwe getrouwe Karin Jiroflée voor het eerst de lijst trekken, mede dankzij de decumulregel van de SP.A. Daardoor moeten de burgemeesters Hans Bonte (Vilvoorde) en Mohamed Ridouani (Leuven) onderaan de lijst voor stemmen zorgen.

Bovenaan de Vlaamse lijsten komen we ook bekende namen tegen met Open VLD-voorzitster én burgemeester van Aarschot Gwendolyn Rutten, Vlaams minister Ben Weyts voor N-VA en Bruno Tobback voor SP.A. Bij CD&V trekt opnieuw Peter Van Rompuy de lijst. Groen zet Vlaams parlementslid An Moerenhout bovenaan en Vlaams Belang kiest voor partijwoordvoerder Klaas Slootmans.

Mobiliteit

Vlaams-Brabant wordt doorkruist door zowat alle grote verkeersassen, en dus is de verkeersellende navenant. Op de E314 tussen Leuven en Aarschot zou de geplande aanleg van een spitsstrook een verschil kunnen maken. Daarnaast wordt het uitkijken naar de verbreding van de Brusselse ring. Maar die werken zullen de verkeersdruk op de gemeenten in de Brusselse rand nog meer doen toenemen.

Het treinaanbod in Vlaams-Brabant is de jongste jaren voorzichtig uitgebreid door het verder uitbouwen van het GEN-netwerk, maar toch is er vraag naar meer. Zo smeekt de stad Leuven al jaren om een stopplaats in Haasrode om het bedrijventerrein er beter te ontsluiten. Ook De Lijn heeft te kampen met problemen. Want hoewel er hier en daar wel vrije busbanen zijn bijgekomen, staan nog altijd heel wat bussen vast in de ochtend- en avondspits, waardoor ze geen sterk alternatief zijn voor de auto.

Luchthaven

Wat de uitslag van de verkiezingen ook wordt, één ding is zeker: de luchthaven van Zaventem zal snel opnieuw op een aantal regeringstafels terecht komen. Want de vliegroutes, de geluidsnormen en de uitbreiding van de luchthaven zijn allemaal gevoelige thema’s waar zowat elke regering in ons land zijn zegje over wil doen. En die regeringen komen meestal niet overeen. Toch wordt het hoog tijd dat er duidelijke afspraken komen zodat bedrijven en omwonenden zekerheid krijgen over de toekomst.

Woonbeleid

Vlaams-Brabant is de duurste provincie van het land voor wie een woning wil kopen of huren. Dat zorgt ervoor dat heel wat jonge Vlaams-Brabanders het moeilijk hebben om in hun eigen provincie te blijven wonen. Bovendien is er een nijpend tekort aan sociale woningen. Andere maatregelen die gemeenten nemen om hun eigen inwoners te bevoordelen, blijven pleisters op een houten been. Een woonbeleid dat iedereen kansen biedt is voor alle partijen een prioriteit, al liggen de pasklare antwoorden niet voor het grijpen.

Strijd om de zitjes

Na het verlies van alle zetels in 2014 hoopt Vlaams Belang met Dries Van Langenhove (als onafhankelijke) en Klaas Slootmans een comeback te maken in beide parlementen.

Groen wil zowel in de Kamer als in het Vlaams parlement een tweede zetel binnen halen.

SP.A haalde in 2014 twee parlementsleden in beide parlementen binnen. Na de peilingen van de afgelopen weken zal de partij waarschijnlijk blij moeten zijn met een status quo.

In 2014 kon CD&V vier leden naar het Vlaams parlement sturen en drie naar de Kamer. Hoewel de partij het voor het eerst zonder oud-strijder Eric Van Rompuy moet doen, ziet het er naar uit dat de partij haar zetels zal kunnen behouden.

Bij Open VLD hopen ze op een herhaling van het Maggie-effect. Maggie De Block haalde in 2014 quasi op haar eentje vier zetels binnen voor de partij. Ook in het Vlaams parlement mocht de partij toen vier zetels bezetten, een herhaling van die prestaties wordt moeilijk.

N-VA hoopt dat het door de toegenomen populariteit van Theo Franken haar vijf zetels in de Kamer kan veilig stellen ondanks een licht dalende trend voor de partij. Of Ben Weyts opnieuw voor zeven zetels in het Vlaams parlement kan zorgen, blijft afwachten.

En dan is er in Vlaams-Brabant ook nog het UF (Union des Francophones) dat in 2014 nét boven de kiesdrempel uitkwam en zo haar zetel wist te behouden. UF hoopt die prestatie met de nieuwe lijsttrekker Nicolas Kuczynski te herhalen.