Vlaamse en Waalse luchthavens trekken samen met luchtvaartmaatschappijen naar de rechtbank tégen Skeyes

Het regent klachten en dwangsommen bij luchtverkeersleider Skeyes, het vroegere Belgocontrol. Nadat een rechter in Luik eerder al dwangsommen oplegde en vorige week nog een rechter in Brussel is er een nieuwe zaak aangespannen tegen Skeyes. Dit keer door de luchthaven en de twee belangrijkste Belgische luchtvaartmaatschappijen. De inzet van het kortgeding: de dienstverlening bij Skeyes afdwingen. Ook de Waalse overheid gaat nu samen met de Waalse luchthavens een eenzijdig verzoekschrift indienen.

Door een sociaal conflict bij luchtverkeersleider Skeyes zijn er al maanden problemen met de dienstverlening. Het luchtverkeer ondervond dit jaar al 1 op de 3 dagen hinder. Door personeelstekorten, zieken en sporadische vakbondsacties zijn delen van het luchtruim onder controle van Skeyes de voorbije maanden meermaals gesloten geweest.

Brussels Airport is de situatie intussen grondig beu en is naar de rechter in kortgeding gestapt, met de steun van Brussels Airlines en TUI fly. Ze hopen op die manier de dienstverlening bij Skeyes te kunnen afdwingen, want het is niet uitgesloten dat er ofwel nog acties komen of dat delen van het luchtruim opnieuw dichtgaan door een tekort aan luchtverkeersleiders.

De economische schade en de schade aan onze reputatie is te groot geworden.

Brussels Airport

De maat is vol

De economische schade van de verschillende sluitingen wordt al geschat op meer dan 10 miljoen euro. Voor luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines alleen al loopt die schade al op tot meer dan 4 miljoen euro. De maatschappij verkreeg vorige week al van een rechter in Brussel dat Skeyes dwangsommen zal moeten betalen indien hun vluchten geschrapt, vertraagd of omgeleid worden door sluitingen van het luchtruim onder controle van Skeyes.

Vooral het feit dat Skeyes er niet in slaagt om de partners op de luchthaven tijdig te verwittingen over problemen zit de luchthavengemeenschap hoog:  "Het besluit om het luchtruim te sluiten wordt ook steeds laattijdig gemeld aan de luchthavenpartners, waardoor er geen voorzorgsmaatregelen getroffen kunnen worden om passagiers een passend alternatief te bieden.

Deze onbetrouwbare dienstverlening van skeyes heeft een grote financiële impact op de luchthaven en vraagt ook grote flexibiliteit bij onze passagiers én bij alle werknemers op de luchthaven. Brussels Airport Company, Brussels Airlines en TUI fly eisen een ononderbroken dienstverlening van skeyes, op straffe van dwangsommen."

(Lees verder onder de foto)

ISOPIX

Sociaal conflict zonder einde

Het sociaal conflict bij Skeyes sleept al maanden aan. Het personeel vraagt dat er tijdelijke maatregelen genomen worden om het tekort aan personeel op te vangen. Zo willen ze dat er minder vliegverkeer wordt toegelaten wanneer er te weinig volk is om al dat verkeer in goede banen te leiden. De directie van haar kant ontkent dat er een tekort is en zegt dat er voldoende geïnvesteerd is in nieuw personeel. Bijna twee weken geleden werd een sociaal akkoord afgesloten in het paritair comité met de steun van één van de drie vakbonden. Dat werd door de luchtverkeersleiders gezien als een provocatie van de directie, waardoor de bereidheid om echt over te gaan tot actie bij het personeel groot is geworden.

Intussen hangen de dwangsommen bij Skeyes als een zwaard van Damocles boven het sociaal conflict. Het kan een katalysator zijn om tot oplossingen te komen of het kan het conflict nog meer op de spits drijven. De luchthavengemeenschap hoopt alleszins op een snelle uitspraak van de rechtbank. Met het zomerseizoen voor de deur zijn verstoorde operaties op Brussels Airport het laatste wat ze willen. Want door personeelstekorten in heel Europa bij verschillende luchtverkeersleiders zal het, wanneer het over vertragingen en annulaties gaat, een hete Europese zomer worden.

Wallonië doet ook mee

De Waalse overheid zal samen met de Waalse luchthavens van Luik en Charleroi een eenzijdig verzoekschrift neerleggen bij de rechtbank om de dienstverlening bij Skeyes te garanderen. Dat heeft de Waalse minister voor Luchthavens Jean-Luc Crucke (MR) bekendgemaakt: "Trop is teveel. Skeyes is niet langer een betrouwbare partner".

De Waalse overheid onderzoekt ook de mogelijkheden om de luchtverkeersleiding op termijn uit te besteden aan een andere partner, daarvoor is een studie besteld.