Video player inladen ...

Influencers zijn acht uur bezig met hun sociale media: "Maar ze zijn geen leeghoofdige beauty's die op alles ja zeggen"

Vlaamse influencers zijn tot acht uur per dag bezig met hun socialemediakanalen als ze er ook hun brood mee willen verdienen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Artevelde­hogeschool. Maar het loont ook. Zowel jongeren als merken zien het nut van influencers in. 

Zo'n zeventig procent van de Vlaamse jongeren vindt een influencer een meerwaarde voor een merk, zo blijkt uit een rondvraag bij 1.800 jongeren. Het merendeel kent twee tot vijf Vlaamse influencers, maar eigenlijk voelen ze zich even verwant met Amerikaanse influencers. 

De meest bekende namen in Vlaanderen zijn Jamie-Lee Six (gelinkt aan het digitaal jongerenmagazine Tagmag), Elodie Gabias en Average Rob (die samen samenwerken met Humo en Stubru), Flo Windey van Stubru en MNM-presentatrice Julie Van den Steen.

Jamie-Lee Six, Average Rob en Flo Windey

Bijbaantje vs professioneel

Maar er zijn grote verschillen tussen de influencers. "Er zijn er die het doen als bijbaantje. Zij stoppen er niet zoveel tijd in", zegt onderzoeker Stefaan Anrys. "Maar sommigen zijn er ook echt professioneel mee bezig. Zij zeggen dat ze er acht tot tien uur per dag mee bezig zijn, maar zij kunnen er dan ook van leven. Ze stoppen vooral veel tijd in het maken van de juiste foto: het kiezen van een goede locatie, de juiste belichting, enzovoort."

"Bedrijven zien de professionele influencers als eenmansproductiehuizen", zegt Anrys. "Zij maken inhoud en verdelen die, ze binden het publiek aan zich en houden het debat met het publiek aan de gang. Dat doen ze helemaal alleen, wat soms voor veel werklast zorgt."

Gezicht geven

Maar het werkt wel, zo blijkt bij een rondvraag bij bedrijven die influencers inzetten. "Een aantal merken - vooral mediabedrijven - geloven echt dat influencers hun merk een gezicht kunnen geven. Het gaat dan bijvoorbeeld om MNM, Studio Brussel, Q-Music en Tagmag. Volgens hen helpen de influencers hun merk bekender te maken. Andere bedrijven blijven er dan weer van weg, zoals Newsmonkey. Want er zijn zeker ook gevaren. Wat als een gezicht vertrekt? Of "verbrand" geraakt?"

Wat nog opvalt: de term influencer wordt zowel bij de mediabedrijven als bij de influencers zelf amper tot niet gebruikt. "Veel influencers die we hebben ondervraagd gruwen net van die term. Ze vragen uitdrukkelijk om hen niet zo te noemen. Volgens hen heeft die term de bijklank van leeghoofdige beauty's die op alles ja zeggen. Maar dat doen ze naar eigen zeggen niet."

Bekijk de reportage over influencers uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen ...