Nog niet duidelijk wanneer Boeing 737 MAX weer mag vliegen

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) heeft nog geen tijdstip bepaald waarop de Boeing 737 MAX weer mag gaan vliegen. Toestellen van dit type staan wereldwijd sinds half maart aan de grond, na twee dodelijke ongelukken in een half jaar tijd.

Bij twee ongelukken met toestellen van de luchtvaartmaatschappij Lion Air in Indonesië, in oktober vorig jaar, en van de luchtvaartmaatschappij Ethiopian Airlines in Ethiopië, in maart van dit jaar, kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Het ging telkens om een Boeing 737 MAX. Beide toestellen waren nog maar enkele maanden voordien geleverd aan de luchtvaartmaatschappijen.

Bij beide ongelukken speelt allicht een softwareprobleem in het zogenoemde MCAS-systeem een rol. Dat systeem duwt de neus van het toestel automatisch naar beneden als het te snel stijgt. Sinds de crash in Ethiopië half maart staan alle toestellen van het type 737 MAX wereldwijd aan de grond, in afwachting van meer duidelijkheid.

Software-update afgerond en getest

Boeing voerde een intern onderzoek en heeft naar eigen zeggen de software-update voor de 737 MAX afgewerkt. Er zijn al 360 vlieguren afgewerkt met de vernieuwde software, en dat tijdens 207 vluchten. Maar de toestellen mogen pas weer vliegen nadat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA (Federal Aviation Authority) daarvoor haar goedkeuring gegeven heeft.

Als het nog een jaar moet duren tot we genoeg vertrouwen hebben om het verbod op te heffen, dan is dat maar zo.

Dan Elwell, hoofd FAA

Dan Elwell, de directeur van de FAA, zegt dat zijn organisatie nog altijd niet de officiële software-update heeft ontvangen. Hij heeft deze week overleg met luchtvaartautoriteiten uit 30 landen, inclusief China, de EU en Canada. De FAA wil het vliegverbod pas opheffen als het de veiligheid kan garanderen. "Ik ben niet gebonden aan een tijdsschema. Als het nog een jaar moet duren tot we genoeg vertrouwen hebben om het verbod op te heffen, dan is dat maar zo", zegt Elwell.

Veel luchtvaartmaatschappijen hopen de Boeing 737 MAX in juli of augustus weer in gebruik te kunnen nemen, maar of dat nog gaat lukken, is de vraag. Indonesië, waar het eerste toestel verongelukte, liet al weten dat het de 737 MAX mogelijk tot volgend jaar aan de grond houdt. Het land neemt niet zonder meer genoegen met de maatregelen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer en wil zijn eigen afwegingen maken.

5.000 bestellingen

De Boeing B-737 MAX 8 werd in 2011 gelanceerd als antwoord op een nieuw vliegtuig van concurrent Airbus en is nog maar sinds 2017 in commercieel gebruik. Wereldwijd zijn er al 5.000 toestellen van besteld, waarvan 350 al opgeleverd zijn.