Video player inladen ...

Wegcode versoepeld: bakfietsen gelijkgesteld aan fietsen en tegelijk groen voor alle fietsers en voetgangers

Vandaag gaat de vernieuwde wegcode in. Daardoor worden enkele regels versoepeld voor voetgangers en fietsers. Zo kunnen zij op bepaalde kruispunten allemaal tegelijk groen krijgen. Tegelijkertijd zullen de meeste bakfietsen officieel gelijkgesteld worden aan fietsen, waardoor ze bijvoorbeeld in de tegengestelde richting in eenrichtingsstraten zullen mogen rijden.

Het zogenoemde "vierkant groen" is wettelijk vastgelegd. Hierbij krijgen alle voetgangers en/of fietsers op het kruispunt tegelijkertijd groen en andere weggebruikers rood, zodat ze niet in conflict komen met zwaarder verkeer zoals auto’s, bussen of vrachtwagens. Kruispunten die met dit principe zullen werken, worden uitgerust met verkeerslichten die pijltjes laten zien rond het silhouet van de fietser of voetgangers (zie foto bovenaan). Het systeem wordt al getest voor fietsers in bijvoorbeeld Antwerpen.

Ook voor bakfietsrijders zijn er nieuwigheden. Bakfietsen die minder breed zijn dan één meter worden gelijkgesteld aan een fiets. Dat wil zeggen dat ze voortaan dus ook tegen de richting in mogen rijden in eenrichtingsstraten (indien bord uitgezonderd fietsen), toegelaten zijn in zones voor plaatselijk verkeer en mogen rijden in voetgangerszones.

Lees verder onder de foto:

HDW

De maximumsnelheid voor elektrische steps, rolstoelen en hoverboards wordt opgetrokken van 18 tot 25 kilometer per uur. Dat heeft vooral te maken met Europese regelgeving.

Lees verder onder de foto:

Om de veiligheid te vergroten moeten bestuurders van voertuigen buiten de bebouwde kom anderhalve meter afstand houden van een zwakke weggebruiker zoals een fietser of een voetganger. Tot nog toe moesten ze slechts een meter afstand houden.

Daarnaast mogen kinderen tot 10 jaar onder alle omstandigheden fietsen op het voetpad, nu is dat tot 9 jaar. Tegelijk wordt de afstand waarbinnen een voetganger verplicht gebruik moet maken van een zebrapad teruggebracht van 30 naar 20 meter.

De volledige wetswijziging kunt u hier vinden.

Fietsersbond: "Oppassen dat fietsers niet langer voor het rood staan"

De Fietsersbond reageert tevreden op de aanpassingen van de wegcode. "Dat bakfietsen nu gelijkgesteld worden aan gewone fietsen is een goede zaak", zegt Wies Callens van de Fietsersbond. "Nu kan het gebeuren dat een ouder zijn of haar kind niet kan volgen in een eenrichtingsstraat, als mama met een bakfiets rijdt en het kind met een gewone fiets. Het is goed dat dit is rechtgezet."

Bij het vierkant groen, waarbij voetgangers en fietsers in alle richtingen tegelijkertijd groen licht krijgen, is er één risico: "Het is belangrijk dat fietsers vaak genoeg groen licht krijgen. Als auto's in één richting groen hebben gehad, moet het daarna groen worden voor fietsers. Daarna krijgen auto's in de andere richting groen, en dan moet het nog eens groen worden voor fietsers. Die afwisseling is nodig, zegt Callens, zoniet zou het voor de fietsers langer rood zijn dan vandaag en bestaat de kans dat ze vaker door het rood gaan rijden. Uiteraard zou dat het risico op ongevallen net groter maken." 

Ook de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) reageert tevreden. "Deze nieuwe regels zijn een goed signaal naar de fietsers en bestuurders toe, maar handhaving blijft noodzakelijk", zegt Werner de Dobbeleer van de VSV. "Absurde regels voor bakfietsen en andere bestuurders worden aan de hand van deze nieuwe regels weggewerkt en dat is een goede zaak." Daarnaast blijven vrij liggende fietspaden buiten bebouwde kom volgens de VSV de beste oplossing.

Bekijk het verslag over de nieuwe wegcode uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen ...