Video player inladen ...

Ben Weyts (N-VA) noemt mail van partijgenote Van Bossuyt over kilometerheffing een “fout bericht”

Ben Weyts (N-VA) doet een mail van partijgenote Anneleen Van Bossuyt af als “een fout bericht”.  Dat heeft de minister van Mobiliteit gezegd in "Terzake". De N-VA-Kamerlijsttrekker in Oost-Vlaanderen had geschreven dat de volgende regering prioritair werk zou maken van het dossier van rekeningrijden. Nochtans had haar minister van Mobiliteit stellig gezegd dat hij geen kilometerheffing wil invoeren, wegens gebrek aan draagvlak.

De Morgen kwam woensdagavond op de proppen met een e-mail die Anneleen Van Bossuyt een dag eerder had geschreven. “Wij gaan nog steeds akkoord met het principe van rekeningrijden”, schreef de Oost-Vlaamse Kamerlijsttrekker van de N-VA. Ze voegde er zelfs aan toe dat “de volgende regering van dit dossier werk zal maken”.

Hoe zit het nu? Maakt de partij opnieuw een bocht over dit gevoelige onderwerp? Nee, zo stelt minister van Mobiliteit Ben Weyts in “Terzake”: “Dit is absoluut een fout bericht”, zegt hij over de mail van zijn partijgenote. “Dat is een foute mail. Punt aan de lijn.”

Bocht

Weyts herinnert eraan dat zijn partij de stekker uit de kilometerheffing heeft getrokken omdat de invoering ervan geen belastingverhoging mag betekenen voor de automobilist. Bovendien kan het systeem voor de partij pas bekeken worden als er voldoende alternatieven zijn voor de auto.

De N-VA toonde zich de afgelopen jaren een voorstander van een kilometerheffing. Maar in april maakte de partij een bocht, nadat via de krant De Tijd gelekt werd wat dat kon kosten: 2 eurocent per kilometer, of 5 cent per kilometer met een startheffing van 25 cent.

Bovendien begon Vlaams Belang campagne te voeren tegen de heffing, waardoor rekeningrijden in de perceptie een “Ben-belasting” werd. Dat kon de partij in de aanloop naar de verkiezingen natuurlijk missen als kiespijn.

N-VA-programma

Groen is wel nog voorstander van een kilometerheffing. Dat herhaalde Björn Rzoska, de Oost-Vlaamse lijsttrekker voor het Vlaams Parlement, nog eens in “Terzake”. In een debat met Weyts wees Rzoska er fijntjes op dat de kilometerheffing nog altijd in het verkiezingsprogramma van de N-VA staat.

En inderdaad, op pagina 65 van dat programma (pdf) staat dit: “Daarom voeren we een kilometerheffing voor alle voertuigen in, gedifferentieerd naar plaats, tijdstip en milieukenmerken van het voertuig.” Maar wel met de volgende nuance: “We zorgen ervoor dat dit geen belastingverhoging wordt voor de Vlaming. Dat doen we door bestaande autotaksen (belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting) af te schaffen.”

Weyts antwoordde dat dit dezelfde voorwaarden zijn, waarop hij zich baseerde om het idee te parkeren en kaatste de bal meteen terug. “U heeft een voorstel voor de kilometerheffing, (...) aan welk tarief is dat dan?”, vroeg Weyts aan Rzoska. “Kan u dat zeggen?”

Tarief

Omdat Rzoska niet met een concreet tarief kwam, rekende Weyts het even voor hem voor. Volgens Weyts zou het voorstel van Groen voor de modale Vlaming neerkomen op een netto belastingverhoging van 1.300 euro per jaar.

Volgens Rzoska maakt Weyts hier een rekenfout omdat de berekening geen rekening zou houden met de bijdrage die buitenlandse bestuurders zouden betalen. “Waar wij die kilometerheffing voor willen gebruiken, is om in de alternatieven te investeren”, vervolgde hij zijn antwoord.

Bekijk hier het volledige mobiliteitsdebat tussen Ben Weyts en Björn Rzoska in “Terzake”:

Video player inladen ...