AP

Binnenkort ook reclame op WhatsApp

Het gerucht deed al een tijdje de ronde, maar gisteren werd het officieel: binnen enkele maanden zal ook WhatsApp reclame aanbieden. Dat heeft het bedrijf aangekondigd tijdens de jaarlijkse Facebook Marketing Summit in Rotterdam. Het is nog onduidelijk wanneer de reclame precies ingevoerd zal worden. 

WhatsApp maakte in Rotterdam enkele nieuwigheden bekend die in 2020 het licht zouden zien. Er komt reclame in de WhatsApp Status (vergelijkbaar met Instagram Stories), WhatsApp for Business wordt betalend voor grote bedrijven en er komt een WhatsApp catalogus voor bedrijven die hun producten online willen tonen. Ook komt er op Facebook en Instagram een button waarmee potentiële klanten onmiddellijk contact kunnen opnemen met het bedrijf via WhatsApp.

Als je weet dat we met z’n allen elke dag 65 miljard berichtjes versturen via WhatsApp, dan is dat een opportuniteit voor reclame die een commercieel bedrijf niet kan laten liggen. 

Tim Verheyden, expert sociale media VRT NWS

Een van de aanwezigen op de Facebook Marketing Summit nam enkele foto's van de slides :

Het motto van de oprichters van WhatsApp "No ads, no games, no gimmicks" staat erg in contrast met het business model van Facebook, dat WhatsApp in 2014 overkocht voor 19 miljard dollar. Die investering willen ze terugverdienen. Sinds het vertrek van oprichter Brian Acton, die resoluut tegen reclame was, heeft Marc Zuckerberg groen licht gegeven voor de implementatie van advertenties. De reclame moet het primaire verdienmodel worden van WhatsApp en bedrijven dichter bij de consument brengen. 

“Geheel onverwacht is dit natuurlijk niet, er gaan al maanden geruchten. Het is ook één van de redenen dat de oorspronkelijke oprichters van WhatsApp vorig jaar het bedrijf Facebook verlieten. Als je weet dat we met z’n allen elke dag 65 miljard berichtjes versturen via WhatsApp, dan is dat een opportuniteit voor reclame die een commercieel bedrijf niet kan laten liggen. Benieuwd wat de gebruiker er van gaat vinden. Er zijn namelijk alternatieven, maar bijlange niet zo populair”, zegt Tim Verheyden, reportagemaker en expert sociale media bij VRT NWS.