Video player inladen ...

"Gevleugelde" zebrapaden die dodehoekongevallen moeten helpen voorkomen, worden uitgerold

Uit een proefproject van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat gevleugelde zebrapaden de verkeersveiligheid van voetgangers verhogen. Bij zo'n zebrapad zijn de strepen een stuk langer dan eigenlijk nodig. De eerste resultaten van het proefproject zijn positief. De zebrapaden worden daarom nu in heel Vlaanderen uitgerold. Vandaag al komt er een bij in Zottegem. "Het kan effectief ongevallen voorkomen", zegt Veva Daniels van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Een vrachtwagenbestuurder heeft vaak een slecht zicht op een zebrapad. Door de zogeheten "dode hoek" voor en naast de vrachtwagen, kan de chauffeur moeilijk zien of een zebrapad vrij is of niet. Vooral wanneer een groep oversteekt, schoolkinderen bijvoorbeeld, is dat een probleem. Als de vrachtwagen doorrijdt terwijl er nog kinderen aan het oversteken zijn, kan dat vreselijke gevolgen hebben.

Daarom heeft Wegen en Verkeer een nieuw type zebrapad uitgetest, in Brugge en in Melle. Bij het nieuwe "gevleugelde" zebrapad worden de witte strepen een stuk verlengd, tegen de richting van het verkeer in. Een gewoon zebrapad is 3 à 4 meter breed. Op de testlocaties zijn de strepen verlengd tot 8 à 9 meter en in elke rijrichting dus naar een andere kant. Bedoeling is dat bestuurders vroeger gaan stoppen en een beter zicht krijgen op de hele oversteekplaats.

Lees verder onder de grafiek:

Dat proefproject is nu positief geëvalueerd. "We zien dat gevleugelde zebrapaden, als er een middenberm is, ertoe leiden dat bestuurders defensiever rijden, er minder potentiële conflictsituaties zijn en voertuigen effectief voor het zebrapad stoppen", zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "We kunnen dus besluiten dat gevleugelde zebrapaden de verkeersveiligheid voor voetgangers verbeteren."

Vandaag wordt in Zottegem een derde "gevleugeld" zebrapad geplaatst. In deze eerste uitrol werd gekozen om zich te focussen op locaties in de nabijheid van een kleuter- of lagere school. Langs gewestwegen zijn een tiental locaties geselecteerd die de komende maanden zullen worden uitgevoerd. "Het kan effectief ongevallen voorkomen, omdat een auto vroeger kan stoppen en meer zicht krijgt op de overstekende voetgangers", zegt Veva Daniels van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Het kan effectief ongevallen voorkomen

Veva Daniels, Agentschap Wegen en Verkeer

Een gevleugeld zebrapad kan niet overal worden geïnstalleerd. "De belangrijkste randvoorwaarde is de aanwezigheid van een middeneiland", zegt Daniels voorts. "Door het middeneiland krijg je een duidelijke breuklijn tussen de twee kanten van het zebrapad. Dan is het voor iedereen zeer duidelijk."

Het is overigens een vrij goedkope oplossing. "Het kost ongeveer 5.000 euro, want we zetten ook beugels langs het voetpad om mensen op de juiste looplijnen te krijgen", zegt Daniëls. "Daarnaast is het gewoon een beetje extra verf."

Bekijk het verslag over het gevleugelde zebrapad uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen ...