Tesla blijft klappen krijgen op de beurs: "Lot van de pionier, maar Tesla zal blijven bestaan" 

Het beursaandeel van autoconstructeur Tesla blijft maar dalen. De pionier van de elektrische auto's zag zijn aandeel gehalveerd worden sinds december. Volgens Tom Simonts, econoom bij KBC, hebben de toenemende concurrentiestrijd en de handelsoorlog tussen de VS en China een grote invloed op de crisis bij Tesla. Hij was te gast in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Dat het niet goed gaat met het marktaandeel van Tesla, wisten we al langer. Sinds december is dat aandeel gehalveerd, waardoor Tesla een nieuw dieptepunt bereikt. Verschillende analisten stellen daarom het voortbestaan van de autoconstructeur in vraag. "Men vraagt zich meer en meer af of er wel voldoende wagens worden verkocht", zegt Tom Simonts, econoom bij KBC.

De verdere ontwikkeling van Tesla kost veel geld, dus moet de verkoop groot genoeg zijn
Tom Simonts, econoom bij KBC

"Steeds meer eeuwige optimisten (analisten die in het verleden steeds positief waren over Tesla, n.v.d.r.) stappen over naar het kamp van de pessimisten, die de toekomst van Tesla in vraag stellen", gaat Simonts verder. "Daardoor worden de verwachtingen voor het automerk ook steeds lager. De verdere ontwikkeling van Tesla kost veel geld, dus moet de verkoop groot genoeg zijn om te blijven groeien."

Handelsoorlog sluit Chinese markt af

De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, die de laatste weken steeds meer uit de hand loopt, doet Tesla voor een groot deel de das om. "De Chinese markt is veruit de belangrijkste voor elektrische auto's", zegt Simonts. "Maar door de handelsoorlog, raken de auto's daar maar moeilijk verkocht. Misschien heeft dat te maken met de importtarieven, of misschien willen de Chinezen niet langer Amerikaanse producten kopen. Hoe dan ook zorgt dat voor een crisis."

Goedkopere wagens brengen minder op. Tesla heeft geld nodig om te kunnen overleven. Daar knelt het schoentje
Tom Simonts, econoom bij KBC

"Tesla hoopt om 360.000 wagens te verkopen, maar men vreest dat er maar 300.000 exemplaren verkocht zullen worden. Dat zou net voldoende zijn om de komende anderhalf jaar financieel te kunnen overbruggen", gaat Simonts verder. Volgens de econoom kan Tesla zijn auto's ook niet zomaar goedkoper maken om het probleem op te lossen. "Goedkopere wagens brengen minder op. Tesla heeft geld nodig om te kunnen overleven. Daar knelt het schoentje."

Toekomst voor Tesla?

Tesla wordt gezien als de pionier van de elektrische auto's, maar volgens Simonts heeft Tesla te veel tijd verspild om daarvan te kunnen profiteren. "Door een te optimistische productiedoelstelling, te veel beloftes en te weinig handelen heeft Tesla 2 tot 3 jaar verloren. Er zijn nu heel wat andere automerken die hun elektrisch model hebben uitgebracht. Zo veel kopers voor elektrische auto's zijn er ook niet."

De beurskoers van Tesla is sinds december gehalveerd.

Van een faillissement is zeker nog geen sprake volgens Simonts. "Het is momenteel moeilijk om als aandeelhouder van Tesla te profiteren. Ze zullen wel altijd een bepaald marktaandeel hebben, al zal dat aandeel niet groot zijn. Dat is het lot van de pionier", besluit de econoom.

Beluister hieronder het gesprek met econoom Tom Simonts in "De wereld vandaag":