Hoe Google Home onze manier van consumeren in de toekomst zal veranderen

Google lanceert vandaag de Belgische versie van Google Assistant. Google Assistant is een app op de smartphone die je met de stem bedient. De app wordt ook geïnstalleerd in Google Home, een slimme luidspreker. Google Home kan ook gebruikt worden om je boodschappen online te doen. Dat baart de retailsector zorgen. 

analyse
Loutfi Belghmidi
Journalist bij VRTNWS gespecialiseerd in technologie en sociale media.

Beeld je  in. De wekker gaat af. Je hoeft niet uit je bed te stappen om het licht aan te zetten. Je zegt: ”Oké Google, doe het licht aan.” En het licht springt aan. Terwijl je je omkleedt vraag je aan Google wat het weer vandaag zal worden. Een vriendelijke stem zegt dat het vandaag lichtjes bewolkt zal zijn. Als je vraagt of er files zijn naar het werk, krijg je een gedetailleerd overzicht. Is de melk op? Dan kan je aan Google vragen om online melk te bestellen.

Het begin van de derde digitale golf

Deze scene komt niet uit één of andere sciencefictionfilm, maar kan weleens in de nabije toekomst plaatsvinden. Vandaag lanceert technologiegigant Google de Google Assistant in ons land. Google Assistant is een app die je met je stem kan bedienen. Je kan er haast alles aan vragen. Maar wat de “assistent” interessant maakt, is dat hij vanaf nu ook beschikbaar is in Google Home. Google Home is een slimme luidspreker die je in je huiskamer zet. 

De komst van de slimme luidspreker luidt de derde fase van de digitale golf in. Vanaf nu gaan we computers met onze stem bedienen. De eerste fase begon met de komst van het internet in de jaren 90. De internetbrowser zorgde ervoor dat we met z’n allen massaal op het internet gingen surfen. De smartphone luidde in 2007 de tweede digitale golf in. Met de iPhone gingen we swipen in plaats van typen. De smartphone bracht een heel nieuwe industrie op gang. Die van de apps en sociale media, alles werd mobiel: bankieren, shoppen, navigeren. Nu kunnen we ons moeilijk een leven zonder smartphone inbeelden.

De derde digitale golf, die van de slimme luidsprekers, wordt vooruit gestuwd door artificiële intelligentie (AI). AI zorgt ervoor dat we toestellen met de stem in plaats van de vingers gaan bedienen.

Net zoals de smartphone, gaat de slimme luidspreker onze maatschappij drastisch veranderen. En omdat die vooral gebruikt wordt om online aankopen te doen, zal de retailsector de impact ervan voelen.

Google haalde de mosterd bij Amazon

Naast Google Home bestaat er ook een andere slimme luidspreker, de Amazon Echo van webwinkel Amazon. De Echo is enorm populair in de VS. Daar gebruikt drie vierde van de klanten van Amazon de Echo om iets met de stem te bestellen. Amerikanen met een Amazon Echo bestellen 20 procent meer op de webwinkel dan klanten die dat via de computer of smartphone doen. Volgens marktonderzoeksbureau Gartner zal tegen eind volgend jaar, 75 procent van de Amerikanen een slimme luidspreker in huis hebben. Twee jaar geleden was dat amper 7 procent.

Lees verder onder de grafiek.

Amazon Echo zal bij ons niet meteen aanslaan, omdat de Amerikaanse webwinkel niet aanwezig is in België.

Voor Google dé kans om zijn Assistant hier bekend te maken bij het publiek. Daarom is het aan een inhaalbeweging bezig. Omdat de technologiereus geen webwinkel heeft, moet het noodgedwongen samenwerken met de distributiesector. In Nederland kan je bijvoorbeeld al een vliegticket boeken door te zeggen “Oké Google, boek me een ticket.” Hiervoor heeft Google een samenwerking met de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM. De technologiereus werkt ook samen met supermarkt Albert Heijn. Klanten kunnen hun boodschappenlijst gewoon inspreken. En Albert Heijn zorgt ervoor dat alles netjes geleverd wordt.

Retailsector heeft kopzorgen

De komst van de slimme luidspreker zorgde voor een schokgolf bij de Amerikaanse supermarkten. Hier zal het niet anders zijn. De retailsector zal zich noodgedwongen moeten aanpassen. Want stel dat je melk op is en je bestelt die via Google Home. Welke merken zal Google aanbieden? Zullen dat merken zijn die met een ingewikkelde algoritme zijn bepaald? Of merken die zijn gekozen aan de hand van jouw zoekgeschiedenis op Google? Deze vraag bezorgt heel wat retailers en vooral producenten kopzorgen.

Google probeert daarop in te spelen en lanceerde de Google Home Hub: een slimme luidspreker met een scherm. Die zorgt ervoor dat je een keuze kan maken op het scherm, vooraleer je een keuze maakt. Bij Amazon denken ze daar anders over. Zij werken niet met een scherm omdat ze het liefst willen dat je met de stem bestelt. Zo kunnen ze de eigen huismerken aan de klanten opdringen. 

Naast de strijd om de klant, willen Google en Amazon dat hun eigen software domineert. Dit komt omdat Google Home en Amazon Echo ook geïntegreerd kunnen worden in luidsprekers van andere merken. De andere grote technologiebedrijven zoals Apple of Microsoft, die met respectievelijk Siri en Cortana zelf over een virtuele assistent beschikken, spelen niet mee.  

De komst van de slimme luidspreker zorgde voor een schokgolf bij de Amerikaanse supermarkten. Hier zal het niet anders zijn. De retailsector zal zich noodgedwongen moeten aanpassen.

Waarom zetten Google en Amazon sterk in op de slimme luidspreker? Beide bedrijven hebben zeer krachtige datacenters die ingewikkelde AI-berekeningen mogelijk maken. De AI zorgt ervoor dat je de luidspreker op een heel intuïtieve manier met de stem kan bedienen. Voor andere bedrijven is de investering te groot om zelf een systeem te ontwikkelen. En omdat Amazon in ons land niet aanwezig is, zal Amazon Echo bij ons niet aanslaan. Google heeft met andere woorden de volledige markt voor zich. 

Google home dan toch niet veilig?

Steeds meer Amerikanen maken zich zorgen over Amazon Echo. Onlangs berichtte het Amerikaanse persagentschap Bloomberg dat werknemers van Amazon meeluisteren naar de opnames van de klanten. Ze zouden dat doen om de werking van de software te verbeteren. Daarnaast blijkt uit de patentaanvragen van zowel Google als Amazon dat ze bezig zijn met manieren om hun producten te verbeteren door gebruik te maken van de geluidsopnames. 

Voorlopig zegt Google dat onze privacygegevens veilig zijn. Of is het wachten op het eerste grote schandaal om ze wakker te schudden?

Daarnaast waarschuwen specialisten ook voor mogelijke gevaren op hacking. De Google Home kan verbonden worden met verschillende slimme huishoudtoestellen die met de stem bediend kunnen worden. Hackers zouden via een zwakke plek op het netwerk kunnen inbreken en zo bankkaart- en persoonsgegevens stelen.

De slimme luidsprekers luiden ontegensprekelijk een nieuw en boeiend tijdperk in. Een tijdperk waarbij we al pratend onze toestellen gaan bedienen. Plots lijkt die sciencefictionfilm niet ver weg meer. Maar deze technologie noopt ons meer dan ooit om alert te zijn op de risico’s die ze met zich meebrengen. Voorlopig zegt Google dat onze privacygegevens veilig zijn. Of is het wachten op het eerste grote schandaal om ze wakker te schudden?