Thomas Hanses/Eurovison.tv

182 miljoen mensen keken naar het Songfestival

De finale van het Eurovisiesongfestival op 18 mei in Tel Aviv heeft 182 miljoen televiekijkers gelokt. Dat meldt de European Broadcasting Union (EBU), die zich baseert op cijfers uit 40 markten. Het marktaandeel bedroeg gemiddeld 36,7 procent, of 1 procentpunt meer dan bij de finale van het Songfestival vorig jaar in Portugal.

De Duitse televisiezender ARD had met 7,6 miljoen kijkers voor het negende jaar op rij het grootste aantal kijkers. Dit jaar keken volgens de EBU meer jongeren naar het liedjesfestival: 43,5 procent van de 15- tot 21-jarigen in de veertig markten koos voor het Eurovisiesongfestival. Dat is 2 procentpunt meer dan in 2018.

In Vlaanderen keken 710.486 mensen naar de uitzending op Eén, goed voor een marktaandeel van 46,8 procent, meldde VRT vorige week.

Nadat landgenoot Eliot (foto onderaan) in de halve finale strandde, waren de ogen gericht op de kandidaat van onze noorderburen, Duncan Laurence (foto bovenaan), die op de eerste plaats eindigde. Volgend jaar wordt het Eurovisiesongfestival in Nederland georganiseerd.