Blendle stopt met verkoop losse kranten- en tijdschriftenartikelen

Blendle, de Nederlandse online kiosk die ook toegang biedt tot artikelen uit de Belgische pers, stopt met het systeem van ‘betalen per kranten- of tijdschriftenartikel’. De digitale kiosk bestaat vijf jaar en biedt vanaf deze zomer alleen nog abonnementen aan. “Tijden veranderen”, zegt oprichter Alexander Klöpping. Hij geeft ook toe dat zijn bedrijf "in al die jaren nog geen euro winst heeft gemaakt."

“Wij lezen alles, jij krijgt wat écht goed is. Met Blendle lees en luister je naar de beste artikelen uit 161 kranten en tijdschriften”, met deze slogan probeert Blendle klanten te winnen. Maar de Nederlandse onlinekiosk gooit het voortaan over een andere boeg. Het stapt af van het zogenaamde model van “micropayments”.

Concreet betekent dit dat vanaf deze zomer losse artikelen niet meer gekocht zullen kunnen worden. Wie nog wil lezen, zal het via hun 'Premium-model' moeten doen. Dat abonnement bestaat al twee jaar. Voor 10 euro per maand krijgen gebruikers zo dagelijks een selectie van kranten en – tijdschriftenartikelen. De onlinekiosk bevat ook Belgische kranten en tijdschriften.

iTunes-model voor kranten- en tijdschriftartikelen

Het platform Blendle werd in 2014 opgericht door Alexander Klöpping en Maarten Blankesteijn, beiden journalist. "Het idee kwam er toen Maarten merkte dat nauwelijks iemand van zijn voetbalclub zijn artikels las", zei Klöpping in mei 2014 in Terzake. "Dat betekende ofwel dat ze slecht zijn ofwel dat ze de mensen niet op een juiste manier bereiken. We gingen ervan uit dat het het laatste moest zijn."

Blendle was geboren en mensen konden online losse artikels kopen en lezen. Prijskaartje tussen de 0,10 en 0,30 euro per artikel. Klöpping en Blankesteijn introduceerden zo het iTunes-model voor kranten- en tijdschriftartikelen.

Tot nu toe is het ons niet gelukt om er een winstgevend bedrijf van te maken.

Alexander Klöpping, oprichter Blendle

De lezer betaalt per artikel en een deel van dat geld gaat naar de uitgeverijen. Zij bepalen ook welke artikelen er ter beschikking zijn. Vijf jaar later is Blendle nog steeds geen winstgevend bedrijf. Maar dat het systeem gefaald heeft, wil Klöpping niet horen.

“Dat zou ik zo hard niet willen zeggen”, zegt hij in het programma Nieuwe Feiten op Radio 1. “We hebben sinds de start in totaal 8 miljoen euro overgemaakt aan de uitgeverijen, maar hier lopen ook 50 programmeurs rond en die moeten ook betaald worden. Tot nu toe is het ons niet gelukt om er een winstgevend bedrijf van te maken.”

Daarom gooit Blendle het over een andere boeg. Het zet alles op alles op hun abonnementsysteem dat twee jaar geleden werd geïntroduceerd. “We merkten dat er meer en meer mensen waren die geen zin hadden om te moeten nadenken over welk artikel ze wilden kopen”, zegt Klöpping. “Het betalen per artikel werkte als een soort remming in hun hoofd. Als mensen onbeperkt kunnen lezen, gaan ze opeens drie keer meer lezen. Daarom zijn we een abonnement gaan maken”.

Maar ook hier ging de (r)evolutie steeds verder. “Sommige mensen gaven aan dat ze geen tijd hebben om te lezen, maar wel graag wilden luisteren. Vanaf dan hebben we audio toegevoegd, waardoor je kan luisteren naar een artikel als je onderweg bent. Stap per stap hebben we het abonnement beter gemaakt.”

 Als mensen onbeperkt kunnen lezen, gaan ze opeens drie keer meer lezen

Alexander Klöpping, oprichter Blendle

Blendle hoopt nu dat er meer mensen zo’n abonnement gaan nemen. Op dit moment hebben ze zo’n 60.000 abonnees. “We hebben ook gezien dat mensen die een abonnement hebben actiever zijn”, zegt Klöpping. “Ze lezen meer dan mensen die per artikel betalen. Ze zijn ook meer tevreden en geven meer geld uit. Dan moet je soms pijnlijke beslissingen nemen, maar wij zijn er van overtuigd dat het zal lukken.” 

Klanten laten betalen per item is blijkbaar op de terugweg. Een dag vóór Blendle bekend maakte dat je vanaf de zomer niet meer kan betalen per artikel, kondigde muziekaanbieder iTunes hetzelfde aan voor de aankoop van afzonderlijke muzieknummers.

“Een bizar toeval”, volgens Klöpping, maar het bewijst volgens hem wel dat de tijden zijn veranderd. “Met de jaren zijn mensen zich meer gaan richten op muziekabonnementen en hetzelfde verwacht ik dat er met de journalistiek gaat gebeuren en wij willen de mensen een zo goed mogelijk product aanbieden.”