Gemeenten krijgen meer en meer vragen via sociale media

Meer en meer mensen stellen vragen aan hun gemeente via sociale media en vier op de vijf gemeenten antwoorden ook op die manier. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Gemeenten zijn zelf ook heel actief op sociale media en posten veel informatie voor hun inwoners. Vooral Facebook is populair en daarna komt Instagram. 

Bijna alle gemeenten (97%) zijn actief op sociale media. Inwoners stellen hun gemeente dan ook meer en meer vragen op die manier. Vooral Facebook is populair. "Burgers gebruiken sociale media vooral voor eenvoudige vragen (92%), bijvoorbeeld is het loket vandaag open. Gemeenten krijgen ook meldingen (88%) en klachten ((55%) van hun inwoners. Het is belangrijk dat een gemeente goed opvolgt wat er via sociale media binnen komt", zegt Nathalie Debast van de VVSG.

Gemeenten gebruiken sociale media vooral om feitelijke informatie over hun diensten te delen. Posts over mobiliteit hebben het meeste bereik, gevolgd door afval, veiligheid en overlast. Gemeenten doen ook aan crisiscommunicatie op sociale media. "Denk maar aan de manier waarop de gemeente Evergem reageerde op vragen van verontruste burgers over de legionella-besmetting".

"Inspraak over het beleid gebeurt minder op sociale media, al geven ze aan dit in de toekomst meer te willen doen. Zo betrekt Roeselare haar inwoners via een Facebookpagina bij de opmaak van het meerjarenplan. Van een volwaardig gemeentelijk loket op sociale media is nog niet echt sprake, daar is meer personeel voor nodig", besluit Debast.