AP

Metallica beloont de fietsende fans in België: hoe de metalband ons uit de auto kan jagen 

De eerste 1.000 fietsers die met de fiets naar het concert van Metallica in Brussel komen, krijgen een cadeau. Met een handig kaartje op hun Facebookpagina toont de metalband aan dat elke gemeente binnen een straal van 10 kilometer van het Koning Boudewijnstadion aanspraak maakt op een fietsritje. Deze aanpak is volgens communicatieconsultant Kwinten Lambrecht de manier om het promoten van de fiets op een slimme manier aan te pakken.  

opinie
I LOVE LIGHT
Kwinten Lambrecht
Kwinten Lambrecht is 29 jaar en fiere Brusselaar, heeft zijn eigen communicatieagentschap KWIN en blogt over mobiliteit op www.lambyk.com

Opschudding in concertland! Metallica moedigt haar fans aan om met de fiets naar het Koning Boudewijnstadion af te zakken tijdens hun concert op 16 juni. Wie dacht dat lederen jekkers enkel op stoere Harley Davidson motoren thuis horen heeft het grondig mis.

Op Facebook kondigde de band met een handig kaartje aan dat elke gemeente binnen een straal van 10 kilometer van het Koning Boudewijnstadion aanspraak maakt op een fietsritje. Zelfs parkings in Meise en Sint-Agatha-Berchem worden vermeld, vandaar fietsen is een makkie. De eerste 1000 fietsers krijgen zelfs een Metallica-cadeau. 

Het tijdperk van influencers

Positieve initiatieven zoals deze zetten mensen aan het denken over verandering. In "the age of the influencer" hebben merken en personalities vaak véél meer invloed op gedragswijziging van aardlingen dan pakweg overheidscampagnes van miljoenen euro.

Lees verder onder de afbeelding.

De oproep van Metallica op hun Facebookpagina

In eigen land zet rapper Roméo Elvis zich bijvoorbeeld in tegen het gebruik van plastiek flesjes, heeft hij zelfs een eigen lijn met drinkbussen uitgebracht én zet hij zich actief in voor The Ocean Cleanup van Boyan Slat.

Influencers op Instagram, Snapchat of Facebook worden trouwens door merken ook volop ingezet om extra ruchtbaarheid aan hun campagnes te geven; want iemand die jouw merk verkoopt, is nog altijd sterker dan dat zelf one-on-one te proberen. Zeker wanneer je een start-up bent of net héél erg groot bent.

Iemand die jouw merk verkoopt, is nog altijd sterker dan dat zelf one-on-one te proberen

Fans willen zich aan hun persoonlijke idolen spiegelen, dus is de kans dat er ook effectief hardrockers de fiets zullen nemen zeer reëel. Koppel daar een prijs of beloning aan en mensen zijn bereid om hun gedrag te veranderen - omgekeerd geldt dit met rekeningrijden trouwens ook. De fiets als product krijgt plots legitimiteit omdat Metallica er zich achter schaart én het wordt handig verkocht door de beloning die eraan gekoppeld wordt.

Het is trouwens slim dat Metallica het niet over de fiets heeft als "groen" of "duurzaam" alternatief, dat zou het gebruik van de fiets alweer in een hokje duwen. Neen, het is, ook voor Metallica zo blijkt, vanzelfsprekend om de fiets naar het concert te nemen. Niet omdat je de planeet dan minder snel doet opwarmen, maar gewoon omdat het de makkelijkste en meest comfortabele manier is om je naar het concert te begeven.

De fiets als product krijgt plots legitimiteit omdat Metallica er zich achter schaart

En de mannen van Metallica hebben verdomd gelijk. De parkings en wijken worden bij elk concert en iedere voetbalwedstrijd overspoeld door zenuwachtig-naar-parking-zoekende bestuurders en hun wagens en de metro’s zitten vol. Time for change en dat maakt Metallica duidelijk. Ze zijn, samen met andere sterren, de fietsfluencers van deze generatie!

Regel nummer één in fietscommunicatie: verkoop de fiets niet uit milieu-overwegingen maar gebruik dezelfde tactieken als de auto-industrie, waarin (bewegings-)vrijheid en gemak centraal staan. De Deense mobiliteitsconsultancy Copenhagenize verwoordt het zo: “Gebruik geen vuilblikje om schoon te maken wanneer het ook met een stofzuiger gaat”.

Goede intenties stranden op steenwegen

Het Koning Boudewijnstadion mag dan wel het walhalla voor rockende fietsers geworden zijn, op het terrein, het parcours, is het nog steeds te vaak overleven. Zo zijn de steenwegen die uit bijvoorbeeld Asse, Jette of Dilbeek uitmonden in Brussel heel erg gevaarlijk om te fietsen.

Het is van essentieel belang dat de verbinding tussen steden en gemeenten, maar ook met de Brusselse rand zo veilig mogelijk wordt gemaakt

Politici dragen al jaren een letterlijk moordende verantwoordelijkheid voor de lamentabele infrastructuur waarop mensen op de fiets, geen fietsers, steeds weer moeten laveren. Met een plooifiets in een dienstwagen maak je van de fiets geen prioriteit en leg je zeker geen fietspaden aan.

Het is daarom van essentieel belang dat de verbinding tussen steden en gemeenten, maar ook met de Brusselse rand zo veilig mogelijk wordt gemaakt. Een fiets en fietsverkeer kunnen communautair niet gerecupereerd worden, het gaat hier over mensenlevens.

Krijgen we straks een critical mass richting het Koning Boudewijnstadion? Laten we hopen! Want alle beetjes tellen om mensen te laten genieten van het gemak en het bevrijdende gevoel van lange (en korte!) haren in de wind tijdens je dagelijkse fietstocht. Nothing else matters...

Invisio2012

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.