copyright museo galdino hh

Museum verwart portret van beeldhouwer Auguste Rodin met dat van koning Leopold II: "Perfect begrijpelijk"

Vorige week heeft het Museo Lazaro Galdino in Madrid toegegeven dat een klein portret van Leopold II eigenlijk de Franse beeldhouwer Auguste Rodin voorstelt. Bezoeker en Rodinfan, de grafisch designer Luis Pastor, vond dat de oren en ogen niet die van de Belgische vorst, maar van zijn idool waren. Hij maakte de zaak wereldkundig en kreeg gelijk. Leopold II werd Auguste Rodin. Hoe is het mogelijk?  Erg begrijpelijk, zegt kunsthistorica Katlijne Van der Stighelen van de Universiteit Leuven in "De Wereld van Sofie" op Radio 1. 

"Het gebeurt vaak dat de onderschriften van portretten niet kloppen", zegt Katlijne Van der Stighelen, "dat komt door gebrek aan onderzoek, vaak zijn het ook moeilijk identificeerbare mensen, en een museum kiest dan maar voor een bekende uit de tijd dat het schilderij of beeld werd gekonterfeit". Niet zo lang geleden bleek zelfs een foto van Vincent van Gogh zijn broer Theo voor te stellen...  

Leopold II, foto thefamouspeople.com

Leopold II en Rodin waren tijdgenoten die in dezelfde Parijse salons achter de vrouwen aanzaten

"Dat Leopold II en Rodin in dezelfde periode leefden, maakt verwarring al erg plausibel", zegt Katelijne Van der Stighelen. "Voorts is de kunstenaar onbekend, dat maakt zoekwerk in zijn catalogus onmogelijk". En toch... Er bestaan honderden foto's van Leopold II en van Rodin, daar prijken toch veel toetsbare elementen op.

Of niet? De man op het portret poseert niet ten voeten uit, er valt maar weinig van zijn kledij te zien, en al helemaal niet tot welke stand hij zou kunnen behoren. Rodin was overigens rijk, hij kon zich even piekfijn uitdossen als een koning. 

Rodin, foto thefamouspeople.com

Portret van anonieme man

Sommige musea houden een slag om de arm, ze schrijven "portret van onbekende man" op het kaartje onder het werk. Voor het Museo Lazaro Galdino is de hele heisa een meevaller. Hoewel het museum een mooie en onderschatte collectie heeft, staat het zelden op het to do-lijstje van toeristen, en al helemaal niet van mensen uit België... De directie was dan ook maar wat gelukkig om de vergissing te kunnen aankondigen.   

Volgens kunsthistorica Katlijne Van der Stighelen is Rodin internationaal gezien stukken interessanter dan onze Van Saksen Coburg-Gotha's. De waarde van het kleine olieverfdoek van de anonieme allicht Parijse kunstenaar is in een week tijd door het dak gegaan. Een win-winsituatie.

Tot slot van het gesprek deed Sofie Lemaire een boeiende suggestie om het probleem met al die standbeelden van Leopold II op te lossen. Als we nu eens zouden vermelden dat het telkens om Auguste Rodin gaat?  

Alle ruiterstandbeelden van Leopold II stellen eigenlijk Rodin in het zadel voor 

Sofie Lemaire
foto HLN.be