Leuven perkt reclamefolders in met belasting

Leuven gaat een belasting heffen op de verspreiding van ongeadresseerde post, in hoofdzaak reclamefolders. Met de belasting wil het stadsbestuur de reclamesector niet alleen laten bijdragen aan de kosten voor de ophaling, maar hem ook bewuster doen nadenken over de reclame die hij verdeelt en op die manier de afvalberg doen verkleinen.

Een groot deel van het afval dat in Leuven opgehaald wordt bestaat uit papier en karton. Zo werd in 2018 gemiddeld 58 kilogram papier en karton per inwoner opgehaald. 29 chauffeurs en laders van de stad Leuven gaan dagelijks de straat op om het afval op te halen. Door een belasting op ongeadresseerde post te heffen, zal niet alleen de afvalberg verkleinen, maar ook het werk van de ophalers lichter worden. Het tillen van papier- en kartonafval vormt immers een zware fysieke belasting.

“Veel reclamefolders belanden ongelezen op de papierstapel", zegt schepen van Afvalbeleid Thomas Van Oppens (Groen). "Dat is zonde van het papier en het vergroot de afvalberg. Tot nu toe zorgt de reclamesector voor papierafval, maar draagt hij niet bij aan de kosten voor de ophaling. Daar brengen we met deze belasting verandering in door een deel van de kosten te recupereren. Bovendien sporen we de reclamesector aan om bewuster na te denken over het aantal folders dat hij verspreidt."

Belasting per exemplaar

De grootte van de belasting wordt bepaald naargelang het gewicht van het drukwerk en het aantal verspreide exemplaren. De inkomsten die voortkomen uit deze belasting, komen ten goede aan de Leuvenaars. “De Leuvenaar zelf zal deze belasting niet voelen", zegt schepen Van Oppens nog. "We verwachten zo'n 200.000 euro te genereren voor de rest van het jaar 2019. Verschillende steden en gemeenten zoals Tienen, Aarschot, Haacht en Lubbeek heffen al zo'n belasting. Leuven is één van de laatste centrumsteden om de belasting in te voeren."

Brievenbus reclamevrij 

Het stadsbestuur onderzoekt tegelijkertijd of een algemeen verbod op ongeadresseerd drukwerk mogelijk is. “Nu moeten inwoners een sticker op hun brievenbus plakken als ze géén reclame wensen. Wij willen de logica omdraaien. Elke brievenbus in Leuven wordt reclamevrij, tenzij de bewoner expliciet op zijn of haar brievenbus aangeeft dat hij of zij reclame wilt ontvangen", besluit Thomas Van Oppens.