Klanten in paniek door "sluiting" favoriete lokale winkel, Unizo: "Schokeffect dat we wilden"

"Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren." Het was even schrikken voor trouwe klanten toen ze deze ochtend de stickers op hun favoriete lokale winkels zagen. Gelukkig gaat het om een campagne van ondernemersorganisatie Unizo. "We willen tonen dat lokaal winkelen loont", zegt bestuurder Danny Van Assche. 

"Als dit een grap is word ik boos. Als het geen grap is, nog bozer." Klanten van boekhandel Paard Van Troje in Gent, Bakkerij Goossens in Antwerpen, schoenhandel en conceptstore La Bottega in Hasselt, Slagerij Rondou in Leuven en kledingszaak Brooklyn in Kortrijk zagen met lede ogen aan hoe hun lokale winkels deze ochtend aankondigden dat ze zouden sluiten. Op hun winkelramen stond namelijk in grote letters: "Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren." 

Ruim driehonderd mensen reageerden bedroefd op het Facebook- bericht van boekhandel Paard Van Troje dat ze zouden sluiten: 

"Paniekske"

Van "paniekske" tot "ons mama gaat die boekenbon snel moeten gebruiken", de commentaren op sociale media ontploften. Ongeveer twee uur later kwam dan de rechtzetting. De slogan op de winkelruiten werd aangevuld tot "Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert". "Excuses voor het schrikken", post de boekhandel.

Bron: Unizo Oost-Vlaanderen

Ook in andere steden had de campagne zijn effect. "Nationale ramp vermeden", tweet iemand in Antwerpen, na de ontdekking dat Bakkerij Goossens toch open blijft. Dat de campagne in Limburg zijn doel bereikte, bewijst Het Belang Van Limburg. Zij publiceerden even een artikel dat de sluiting van La Bottega leek te bevestigen. De fout werd al snel rechtgezet. 

Lokaal loont

Met de actie wil ondernemersorganisatie Unizo aandacht vragen voor lokale handelaars. Die kunnen zorgen voor een persoonlijke bediening of "beleving", zegt de werkgeversorganisatie, en betalen mee belastingen die gebruikt worden voor publieke voorzieningen.

Je kan niet verwachten dat de leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt

Danny Van Assche, Unizo

"Je kan niet verwachten dat de leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt", zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. "Laat staan dat die winkeluitbater je moeder, broer of nichtje als werknemer in dienst kan houden en betalen. En het gaat ook niet op om bij de winkelier in je buurt aan te kloppen voor sponsoring van je sportclub, als je er zelf nooit iets koopt waar die man of vrouw iets aan verdient."

Online: "David versus Goliath"

Lokale winkeliers kampen met concurrentie van internationale online spelers. 42 procent van de Belgen deed in 2018 minstens één aankoop bij een buitenlandse aanbieder, zoals Amazon of Zalando. Belgen die iets online kochten in 2018, deden dat bovendien vaker bij buitenlandse aanbieders dan andere Europese consumenten.

"De laatste jaren is er een totale verandering gekomen in het consumentengedrag", ziet ook Karine Valy van La Bottega. "Je merkt dat fysieke winkels achteruit gaan, moeilijker standhouden. We proberen wel mee te gaan in de trend door een webshop te starten, maar dat maakt de omzet niet goed. Wij voelen ons een beetje David versus Goliath op dit moment."

Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem. Wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen

Danny Van Assche, Unizo

Unizo wil zich niet verzetten tegen online kopen in het algemeen, maar wil consumenten bewust maken dat daardoor jaarlijks 5,5 miljard naar het buitenland verdwijnt, terwijl het mogelijk is om 40 procent van alle aankopen in lokale winkels te doen. "Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem. Wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen", zegt Van Assche. "Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart." 

2 euro per dag

Meer "winkelhieren", kopen in lokaal verankerde winkels, is dus de boodschap. "We verwachten helemaal niet dat iedereen altijd alles in eigen land koopt", klinkt het, maar als alle Belgische gezinnen per jaar 100 euro extra aankopen in Belgische in plaats van buitenlandse winkels, kunnen ze 1.785 jobs creëren in de nationale retail, berekende Unizo. 2 euro per dag, dat zou zorgen voor 13.035 extra jobs.