Keukenfabrikant Donald Muylle over zijn befaamde tv-spotjes: "Ik kreeg het idee 's nachts in mijn bed"

Donald Muylle van Dovy Keukens is ontegensprekelijk de bekendste keukenbouwer in ons land. Niet zo bijster originele, maar des te effectievere reclamespotjes maakten van Muylle een Bekende Vlaming. In een bikkelharde concurrentiestrijd heeft Dovy Keukens daardoor een vaste plaats ingenomen in de Belgische keukenmarkt. Ons magazine "De markt" sprak met hem.

Hoe het begon

"Wij maken uw keuken." Geen slogan zo bekend in Vlaanderen als die van Dovy Keukens. Geen bedrijfsleider zo bekend als Donald Muylle, de stichter en het gezicht van het bedrijf die zelf in elk spotje opduikt.

Muylle komt van kleins af uit de meubelsector en die microbe liet hem naar eigen zeggen niet meer los. In 1980 begon hij samen met zijn vrouw zelf keukens te maken en te plaatsen. "En zo is het bedrijf gegroeid tot wat het nu in feite is, met zo'n 400 werknemers", vertelt Muylle in "De markt". Van zijn eigen zelfgemaakte droomkeuken veertig jaar geleden in een oude vlasschuur tot zowat 4.700 keukens per jaar in 44.000 m² fabrieksruimte. Dovy Keukens is daarmee de grootste keukenproducent in ons land, (maar niet de grootste verkoper).

De spotjes

Is het overdreven om te zeggen dat de reclamespotjes van Dovy Keukens stilaan tot het Vlaamse culturele erfgoed behoren? Ze zijn in ieder geval zeer herkenbaar en soms een grotere oorwurm dan deze of gene radiohit.

Dovy Keukens begon de spotjes te maken omdat het bedrijf zich rechtstreeks tot zijn klanten wilde richten, vertelt Muylle. "We wilden hen duidelijk maken dat we een eerlijke, kwalitatieve keuken maken aan een goede prijs."

Ik weet wat ik maak, ik ken de machines, het product. Het is dat wat ik op een simpele manier wou meedelen in die spotjes.

Donald Muylle

Het idee voor die spotjes ontstond niet aan de keukentafel, neen, volgens Muylle kreeg hij het idee "'s nachts in mijn bed". "Ik heb dat toen de dag nadien een beetje besproken met mijn zonen en toen hebben we er professionele mensen bijgehaald om eens een spotje te maken dat kwalitatief goed was."

Dat de spotjes vrij ambachtelijk overkomen, geeft net weer hoe Muylle zelf is. "Ik ben meer een technische man dan een commerciële man. Ik weet wat ik maak, ik ken de machines, ik ken het product heel goed. En het is dat wat ik op een eenvoudige, simpele manier wou meedelen."

Muylle geeft toe dat de spotjes niet zo zeer scoren op originaliteit, "maar wel op vertrouwen en eerlijkheid". "Van de mensen krijgen we meestal goede kritiek."

De toekomst

Donald Muylle is intussen 66, maar weet nog niet hoe de nabije toekomst er precies zal uitzien. Zijn twee zonen hebben nu al nagenoeg de volledige leiding van het bedrijf in handen. Of hij nog lang het gezicht van het bedrijf zal blijven, kan hij niet zeggen. "We discussiëren daar dikwijls wel eens over met de zonen, maar tot nog toe hebben we daar geen beslissing over genomen."

Bekijk het volledige gesprek met Donald Muylle in "De markt":

Video player inladen ...